Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  US Horror  ~  Scarecrows

InläggPostat: tor aug 11, 2005 19:16 Svara med citat
Bild

William Wesleys Scarecrows är ju en film som är såpass bra att den faktiskt förtjänar en egen liten tråd. Liksom Evilspeak så är detta egentligen en typisk åttiotalsskräckis med en hel del grafiskt våld, snyggt foto och intressanta karaktärer - och som fortfarande håller väldigt bra.

Grundstoryn är extremt enkelt. Ett gäng rånare har flytt med ett flygplan (som dom kapat), men genom ett tumult som sker så tvingas dom ner på den amerikanska landsbygden, bland förvirrande fält och ruckliga gamla kåkar. Tyvärr har dom hamnar rakt ner på förbannad mark då fågelskrämmorna vaknar till liv och börjar ta dom en efter en på diverse blodiga sätt.

Förutom att fågelskrämmorna själva ser ovanligt kusliga ut (tänk er maskeringen som David Cronenberg har på sig i Nightbreed - lite grann) och skådisarna är riktigt bra och karaktärerna välskrivna, så bjuds det på en generös mängd våld. Avbitna fingrar, halshuggning, avsågning av arm, kniv i ansikte, en massa olika hugg med vassa föremål osv osv visas upp i sin grafiska prakt. Alltid kul, och eftersom det dessutom är snyggt filmat och klippt så ser det bra ut också. Jag är lite osäker på om min version är helt oklippt (det är inte den vars framsida jag länkat till), men den är gory som tusan ändå.

Detta är en sån här lite rulle som jag verkligen hoppas kommer på dvd förr eller senare, helst med ett kommentarspår av Wesley då jag förstått att den gjordes på väldig låg budget och krävde mycket av filmskaparna, så snygg som den nu är.

I min mening den bästa fågelskrämme-filmen någonsin. Dark night of the scarecrow kommer som god tvåa.

InläggPostat: tor aug 11, 2005 19:31 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: sön jul 03, 2005 18:12Inlägg: 117Ort: Göteborg
Här är en till som hoppas på att den ska komma på DVD. Jag har hört att denna film ska vara en riktig höjdare.

Offline Profil
InläggPostat: tor aug 11, 2005 20:56 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor mar 04, 2004 20:04Inlägg: 8437Ort: Borås, Sweden
Den verkar häftig. Bara den inte är som Scarecrow från -02 och uppföljarna den fick.

Offline Profil
InläggPostat: tor aug 11, 2005 21:20 Svara med citat
jolli skrev:
Den verkar häftig. Bara den inte är som Scarecrow från -02 och uppföljarna den fick.

Nej...varför skulle den vara det? Dom filmerna har liksom inget med varandra att göra. Det är som att jämföra Hamilton med James Bond ;)

InläggPostat: tor aug 11, 2005 22:39 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: mån jun 13, 2005 10:34Inlägg: 233Ort: Gnarp
Oooh! Vilken underbar film!!!

Har den liggande på vhs här nånstans. Älskade den när den kom, även om den amerikanska "R"-utgåvan var rejält kortad.

Kom att tänka på den igen när jag såg "Dead birds", vilken påminner en del om Scarecrows - fast Scarecrows är MYCKET bättre!!

Längtar efter en Directors cut DVD!

Offline Profil
InläggPostat: tor aug 11, 2005 23:45 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: ons jul 20, 2005 00:14Inlägg: 107Ort: Buffalo Springfield
Ja, det stämmer verkligen! Filmen är väldigt bra och har en suverän stämning rakt igenom. Är helt klart en film som verkligen skulle behövas på DVD.

InläggPostat: fre aug 12, 2005 06:22 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor mar 04, 2004 20:04Inlägg: 8437Ort: Borås, Sweden
fredzilla skrev:
jolli skrev:

Nej...varför skulle den vara det? Dom filmerna har liksom inget med varandra att göra. Det är som att jämföra Hamilton med James Bond ;)

Jag skojade bara. Är fullt medveten om att de inte har någonting med varandra att göra. Bara det att Scarecrow dök upp i huvudet på mig först när jag läste denna tråden, eftersom att dom heter ungefär samma. och den filmen är fruktansvät dålig.
Sen för att va lite jobbig så jämför ju faktiskt en del svenskar Hamilton med James Bond :)
Scarecrows verkar iaf riktigt bra och jag hoppas på ett framtida oklippt, fint dvd släpp.

Offline Profil
InläggPostat: fre aug 12, 2005 10:19 Svara med citat
jolli skrev:
fredzilla skrev:
jolli skrev:

Jag skojade bara. Är fullt medveten om att de inte har någonting med varandra att göra. Bara det att Scarecrow dök upp i huvudet på mig först när jag läste denna tråden, eftersom att dom heter ungefär samma. och den filmen är fruktansvät dålig.
Sen för att va lite jobbig så jämför ju faktiskt en del svenskar Hamilton med James Bond :)
Scarecrows verkar iaf riktigt bra och jag hoppas på ett framtida oklippt, fint dvd släpp.

Ja, jag tänkte väl :) Och det är skitjobbigt när folk jämför Hamilton med Bond! :)

InläggPostat: fre aug 12, 2005 10:23 Svara med citat
fredzilla skrev:
jolli skrev:
fredzilla skrev:
jolli skrev:

Ja, jag tänkte väl :) Och det är skitjobbigt när folk jämför Hamilton med Bond! :)

Så sant! :) men det finns inget bolag som planerar att släppa den vad du vet?

Offline Profil
InläggPostat: fre aug 12, 2005 10:24 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
Scarecrows är en riktig klassiker som skulle göra sig bra i hyllan!

InläggPostat: fre aug 12, 2005 10:26 Svara med citat
jolli skrev:
fredzilla skrev:
jolli skrev:
fredzilla skrev:
jolli skrev:

Så sant! :) men det finns inget bolag som planerar att släppa den vad du vet?

Brukar snappa upp det mesta, men jag har inte hört ett knyst om ett eventuellt dvd-släpp tyvärr :/

InläggPostat: fre okt 14, 2005 10:01 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!

InläggPostat: fre okt 14, 2005 12:33 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön okt 26, 2003 10:21Inlägg: 4896
Ja, såg det. En tysk dvd i 4:3.

Offline Profil
InläggPostat: fre okt 14, 2005 18:28 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: sön nov 16, 2003 00:06Inlägg: 2038Ort: Carlstad
Ahhh...en av mina absoluta favoriter! Svinbra rulle! 8)

Offline Profil
InläggPostat: fre okt 14, 2005 18:32 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
NIN skrev:
Ja, såg det. En tysk dvd i 4:3.

Fullscreen eller P&S?

Tread slowly the path of my blog!

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: fre okt 14, 2005 19:57 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön okt 26, 2003 10:21Inlägg: 4896
Det är frågan. Risken är fullscreen.

Offline Profil
InläggPostat: fre okt 14, 2005 21:31 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
NIN skrev:

Tyskarna brukar ju släppa "open matte" (Intruder, Dolls och From Beyond) så det viktigaste är väl om själva filmen är tillräckligt bra...

Tread slowly the path of my blog!

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: fre okt 14, 2005 22:21 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: sön nov 16, 2003 00:06Inlägg: 2038Ort: Carlstad
I det här fallet är filmen mer än tillräckligt bra!

Offline Profil
InläggPostat: lör okt 15, 2005 09:23 Svara med citat
mamoulian skrev:
NIN skrev:

Tyskarna brukar ju släppa "open matte" (Intruder, Dolls och From Beyond) så det viktigaste är väl om själva filmen är tillräckligt bra...

Det stämmer. Jag hoppas det är bra bild så slipper jag leta efter laserdiscen.

Offline Profil
InläggPostat: lör okt 15, 2005 09:59 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
det tror jag inte alls på :wink:
det tar inte så länge innan den dyker upp på sidan :wink: 8)

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: lör okt 15, 2005 10:25 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: fre sep 02, 2005 19:54Inlägg: 2360Ort: Plainfield
Jag har sett en trailer på nån film som heter scarecrow gone bad om jag minns rätt, för inte längesen alls, helt ny film.
Har jag drömt detta eller är det någon mer som har sett den?

Offline Profil
InläggPostat: lör okt 15, 2005 10:29 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
du tänker nog på den med Tony Todd i.
eller det är en annan, han var väl med i dem Scarecrow och scarecrow slayer eller vad nu dem hette :?

inte i denna här men det var väl också någon ny rulle.

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: lör okt 15, 2005 11:08 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: fre sep 02, 2005 19:54Inlägg: 2360Ort: Plainfield
ok, för jag har bara sett trailern en gång, å sen har jag inte sett eller hört röken av den allls...

Offline Profil
InläggPostat: lör okt 15, 2005 14:45 Svara med citat
Denna scarcrow (1988) är GRYMT bra och dom nyare som kom för ett par år sedan är inte alls samma klass IMO

Offline Profil
InläggPostat: lör okt 15, 2005 15:35 Svara med citat
"Dark night of the scarecrow" och "Night of the Scarecrow" är de förövrigt de enda filmerna man behöver bry sig om vad det gäller fågelskrämmor...förutom ovan nämda "Scarecrows" förstås! 8)

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 3
61 inlägg
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori