Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  US Horror  ~  Recension: Bloodstalkers

InläggPostat: fre jan 23, 2004 13:28 Svara med citat
En hel del spoilers dyker upp i recensionen.

I samband att jag köpte One by one (på utmärkta Monkey Beach på söder i stockholm) så köpte jag även denna rulle, främst på grund av att titeln var så cool. Smaka bara på den: BLOODSTALKERS…Mmmm!

Om man läser på insticket så får man lätt illusionen av att detta är en slasher, liknande Camp Slaughter, Blood Tracks eller Motorsågsmassakern – dvs ungdomar som åker på utflykt och träffar på konstiga rackare i skogen. Men tji fick jag, i alla fall delvis.

Först och främst var det inga ungdomar, eller så försökte dom bara se ut som ungdomar. Åldern 35-40 är väl mer korrekt, även om dom försökte verka mer ungdomliga. På klassiskt manér är dom ute och åker och stannar till vid en liten butik i ödemarken där en underlig redneck ser sur ut och varnar dom för att bege sig ut i trakterna. Sedan far dom vidare, åker till huset och partajar lite…det är nu man förväntar sig att den inavlade familjen ska komma…men icke! Istället så kommer det en flock med bigfoots och attackerar huset!

Efter lite dramatik och skrik så lyckas en kille fly från huset och i en väldigt komisk sekvens försöker han få hjälp i hus efter hus efter hus efter hus. I en mycket märklig del av detta så korsklipper man mellan en gospelkonsert, en scen då en kille springer i slow-mo och scener då storfötterna försöker ta sig in i huset. Det är faktiskt ganska kusligt.

MEN! Efter att ha trott att det är en slasher för att sedan bli en monsterfilm så visar det sig vara ett gäng knarkhandlare som har klätt ut sig till bigfoots för att skrämma iväg besökarna i huset (man har gömt sitt knark där)! Totalt oväntat! Killen som flydde kommer tillbaka och upptäcker blodbadet…och vips så blir det hela en revenge-story! Han letar upp knarkhandlarna och tar hämnd på dom på blodiga sätt.

Detta är äkta exploitation…en sån där film som man kunde se på drive in-biograferna i USA på sjuttiotalet – och det är bra. Eller bra är väl att ta i, men det är kul i alla fall. Vissa scener är genuin kusliga och obehagliga, men annars så är den mest kul – och det är ju sånt vi gillar.

BLOODSTALKERS…smaka på den…låt den rulla över tungan…jo, det är en av dom bästa filmtitlar jag sett!

/Fred

InläggPostat: lör jan 24, 2004 05:06 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons okt 15, 2003 15:17Inlägg: 2089
haha, det där låter ju som en riktigt underbar film! jag gillar både våld, knark och ologik i mina filmer och den där verkar ju sanerligen ha ett riktigt högt underhållningsvärde dessutom.

får man fråga på vilket format du inhandlade filmen fred, och hur utgåvan var?

jag kan verkligen tänka mig att du är nöjd med ditt impulsköp. :)

InläggPostat: lör jan 24, 2004 11:16 Svara med citat
Jag köpte den på Monkey Beach och det var någon obskyr vhs-utgåva :)

InläggPostat: lör dec 26, 2020 23:02 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis maj 12, 2020 20:08Inlägg: 2587
En rulle som funkar utmärkt ihop med
Shriek of the Mutilated en o samma
kväll. :ymparty:

- That he did.
- And then, for no reason, abandoned
everything. Slaughtered his mistress
and
- And there he was, researching suicide.
The times we have to live in. Taxi!
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 1
4 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori