Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  US Horror  ~  Diary Of The Dead. George A. Romero

Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
InläggPostat: sön jun 15, 2008 19:17 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: tis jan 29, 2008 21:53Inlägg: 44Ort: Alingsås
@ fredzilla

Ja, den finns att köpa på subDVD. Men det är region 1.

Jag har sett Diary... nu och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Man vill sååå gärna att Romero skall få till det igen, men filmen lämnar en ganska tom och nästan intetsägande känsla efter sig. Visst, jämför man med andra produktioner i zombiegenren ( som t.ex. Flight of the Living Dead eller den s.k. "remaken" av Day of the Dead, så är ju detta ett mästerverk. Men man begär mer av Romero. Jag hade väldigt svårt för Land... eftersom den saknade den råa, ångestfyllda och dystopiska känsla som präglat de tre föregående filmerna. Det litades för mycket på lite kända namn, snygga specialeffekter och traditionella skrämseltricks. Och med Diary... är det nästan samma sak, minus de kända skådespelarna. Och skådespeleriet, och dialogen, är stundtals riktigt usel, det måste dessvärre erkännas.

Precis som i Land... tycker jag även att Romero brer på för mycket och för tydligt med sin samhällskritik. Den är inte längre finstilt och smart subtilt invävd i handlingen utan bärs runt med plakat och förklaras i klartext i dialogen så att verkligen ingen ska missa något.

Jag tycker hellre aldrig att man köper filmens premiss. Precis som någon före mig skrev så är karaktärernas reaktioner och handlingar helt surrealistiska - som exempel: ingen verkar egentligen störd av det faktum att deras familjer och vänner kanske är döda, och om din flickvän attackeras av en zombie, är då din första impuls att hjälpa henne eller att fortsätta filma? Ja, det beror naturligtvis på flickvän, men sådana små detaljer förstör väldigt mycket eftersom om karaktärerna inte bryr sig om varandra eller vad som pågår runt omkring dem, varför ska då jag som tittare göra det?

Och sen är formatet inte särskilt väl genomfört. En berättarröst och filmmusik tar udden av allt som skall likna "dokumentär". Se hellre mästerverket REC om du vill uppleva en rejält fartfylld, stämingsfull och helvetiskt otäck "mockumentary" i zombiemiljö.

Det hade varit bättre om Romero bestämt sig för att göra en vanlig spelfilm om ett studentgäng som gör en dokumentär. Det hade åtminstone varit lite originellt i dessa dagar.

Offline Profil
InläggPostat: mån jul 14, 2008 19:34 Svara med citat
SplatterheadSplatterheadBlev medlem: fre maj 16, 2008 10:04Inlägg: 595
Fantastisk film, den var helt klart långt över mina förväntningar:

http://fredzilla.blogspot.com/2008/07/recension-diary-of-dead-2007.html

InläggPostat: mån jul 14, 2008 20:14 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön jan 29, 2006 11:04Inlägg: 4285Ort: Skellefteå
Mycket bra recension fredzilla! :D
Intressant att Diary verkar vara en sådan vattendelare, jag har läst både hyllningar och toksågningar.
Har inte sett den än, ska bli mycket intressant att bilda mig en egen uppfattning. 8)

InläggPostat: mån jul 14, 2008 20:56 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
Bra film med den typiskt "övertydliga" Romero-samhällskritiken, sjuk humor och en del av det goda våldet. Tack och lov hölls kameran stadigare än i skit som Cloverfield.

Offline Profil
InläggPostat: mån jul 14, 2008 21:20 Svara med citat
Romero har aldrig varit subtil när det gäller symbolik och politik, speciellt inte i klassikerna Dawn och Day där det är så osubtil som möjligt. Så jag förstår inte varför folk reagerar över det nu... Blir nog att se om den igen nu i helgen, och förhoppningsvis lite kommentarer kring den.

InläggPostat: mån jul 14, 2008 21:31 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor jan 06, 2005 01:32Inlägg: 5978Ort: Camp Blackfoot
Får nog ta och skaffa DVD:n, har pinsamt nog inte sett den här än :oops:

Sveriges bästa e-tidning för skräck-, kult- och genrefilmsentusiaster: http://www.frombeyond.se
Offline Profil
InläggPostat: tis jul 15, 2008 11:41 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: tis jan 29, 2008 21:53Inlägg: 44Ort: Alingsås
fredzilla skrev:
Romero har aldrig varit subtil när det gäller symbolik och politik, speciellt inte i klassikerna Dawn och Day där det är så osubtil som möjligt. Så jag förstår inte varför folk reagerar över det nu... Blir nog att se om den igen nu i helgen, och förhoppningsvis lite kommentarer kring den.

Håller ej med. I såväl "Dawn..." som "Dead..." var samhällskritiken snyggt inlindad i handlingen, men i "Land..." och nu "Diary..." känns det bara plumpt. "We don't negotiate with terrorists" o.s.v.

Sen tillhör jag förvisso varken de som hatar eller älskar "Diary..." Jag bara kräver mer av Romero. Den senaste installationen var mer ett "jaha". Tyvärr.

Offline Profil
InläggPostat: tis jul 15, 2008 18:40 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor jul 22, 2004 11:43Inlägg: 3625Ort: Strömstad
Håller med Romero när han sa att samhällskritiken alltid varit "right in your face". Så var det givetvis i de gamla klassikerna och så är det nu med. I Dawn är den ju så oerhört tydlig och Romero drar ut på den nästan plågsamt länge ibland. :wink:

Offline Profil
InläggPostat: tis jul 15, 2008 19:16 Svara med citat
Hedulven: Han inte ens drar ut på den, han låter karaktärerna säga budskapet väldigt tydligt också hela tiden :) Inte det minsta inlindat.

Men that's Romero, och jag älskar honom för det :)

InläggPostat: tis jul 15, 2008 19:50 Svara med citat
Ja, dialogen är skapligt tydlig med. :lol: Och även jag älskar Romeros alster. Gillar till och med "Bruiser" som många tycks ha svårt för.

Vill verkligen se om Diary inom kort, gillade den skarpt. Ser också fram emot den eventuella uppföljaren.

Offline Profil
InläggPostat: tis jul 15, 2008 20:50 Svara med citat
Hedulven: Jag gillar också Bruiser, men det enda jag inte gillar med den är slutet som jag tycker... förtar allt en aning. Det blir lite för mycket, och ganska fånigt. Men jag respekterar Romeros val, om det var han som valde det :)

InläggPostat: tis jul 15, 2008 21:03 Svara med citat
Fred: Ja, slutet är tyvärr inte det bästa, det håller jag med om. Man hade förväntat sig något effektivare. (Annars har jag inga problem med Stormares överspel i filmen. :P)

(Men åter till topic nu kanske...)

Offline Profil
InläggPostat: ons jul 16, 2008 18:14 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: ons okt 10, 2007 17:37Inlägg: 5Ort: Göteborg
jag såg precis Diary of the Dead och kan bara säga att den filmen är ett totalt misslyckande.

den tillför inget nytt i hans "vision"
samma gamla story som alltid tycker jag, zombierna vaknar, kaos uppstår. det fokuseras på en liten grupp ungdomar och deras överlevnad för att sedan sluta där Romero bör börja med storyn, nämligen en fortsättning. Man undrar gång på gång:

vad hände sedan?

Vill se mer Land Of The Dead stuk, fast där hela världen är sådan.

jag instämmer lite grand med Flyboy...

Offline Profil
InläggPostat: tor jul 17, 2008 09:59 Svara med citat
Det blev ganska sent igår, på grund av en sextioårsfest, men när jag kom hem så hade jag ett absurt behov av att se om Diary Of The Dead. Jag hade tänkt på den under hela pendelfärden hem och jag fick helt enkelt övervinna tröttheten!

Enligt Romero så arbetade man fritt och snabbt, filmen gjordes på 23 dagar, och fyllde på med nyhetsändningarna samt letade stockfootage efteråt (det fanns vad jag förstått inte i manuset) samt skrev voice overn efteråt, precis som man troligtvis skulle göra vid en riktig dokumentär.

Det jag gillar är att Romero inte har fastnat slaviskt i dokumentärstilen. Han har skitit i vissa saker, och för att få historien att fungerat bättre skapat dokumentärkameror som egentligen inte borde finnas i verkligheten – dvs vinklar och klipp som inte borde gå att få till om det hade tagits rakt ur verkligheten. Historien först alltså, och fungerar historien – vilket den gör – så köper man de konstnärliga friheter som Romero tagit sig.

Intressant nog så blir dokumentären väldigt talande då det diskuteras i dokumentär om att manipulera bilder, vilket man också gjort i The Death Of Death (dvs dokumentären som filmen består av), lagt på musik och bearbetat vad folk säger. Det är den kvinnliga huvudrollen i filmen som slutligen klipper ihop projektet, och även där finns det exempel på när hon klipper för att få hennes ex-pojkvän att framstå i dålig dagar, eller att han ska verka kall och ha dåliga argument. Hennes egna argument för varför de inte ska göra dokumentären har hon helt enkelt klippt bort själv, troligen för att de inte håller i diskussionen de för.

Det finns till och med en sekvens där två av karaktärerna sitter och klipper tidigare filmat material på ett sånt sätt att det ska se coolt och spännande ut, vilket i sig kritiserar HELA mediahysterin om vad som är korrekt eller inte. Alla kan manipulera. Oavsett åsikt. Jag kommer inte ihåg om det var Romero eller någon annan som sa att förr fanns det sju olika vinklingar på en historia via tv-kanalerna, nu finns det fyrahundratusen vinklingar – genom bloggarna till exempel. Alla har sin syn på det hela, men vad är rätt.

Något som är roligt är att se hippien Romero som polischef som uppenbarligen är rasistisk, konservativ och ett riktigt svin. Det vill säga tvärtemot Romeros verkliga hållning.

Sedan har vi detta att filmen saknar en stark svart karaktär, som hans tidigare zombie-filmer har. Det är givetvis rent bullshit av folk som kanske inte tänker så långt. Den svarte killen som leder sitt gäng och barrikerar sig i lagerlokalen är en fenomenalt bra stark karaktär. Han är dessutom hederlig och ärlig, och är en direkt och värdig efterföljare till Ken Foree i Dawn och Duane Jones i Night. I den sekvensen ser vi också Boyd Banks som spelar zombie-kocken i Land of the dead och en av karaktärerna i remaken av Dawn of the dead. Dessutom noterade jag att R.D. Reid som spelar amishbonden Samuel också spelar den åldrade bögen och kyrkoorganisten Glen i samma remake.

Den enda svaga karaktären i filmen är killen som blir biten på sjukhuset, Chris Violette. Dels tycker jag han som skådespelare inte direkt imponerad, och hans framförande av dialog känns på tok för krystad. Kanske är det så att karaktären inte är speciellt bra skriven heller, han trots allt inte någon speciellt viktigt figur i historien utan mer en kille som ska fungera som ointressant pojkvän åt den betydligt mer intressantare Amy Ciupak Lalonde.

Nu har Diary fått betydligt bättre recensioner när den kom än vad Day of the dead fick när dök upp första gången, men Diary kommer på samma sätt också att stiga i anseende desto längre tiden går – som så många andra av Romeros mindre filmer.

InläggPostat: lör jul 19, 2008 13:54 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån mar 06, 2006 19:50Inlägg: 1295Ort: Bergvik
Håller med i mångt och mycket, Fredzilla. Diary of the dead är en bra, och inte minst inspirerande skapelse från Romero.

Offline Profil
InläggPostat: mån jul 21, 2008 07:26 Svara med citat
AnvändarvisningsbildDr ButcherDr ButcherBlev medlem: lör mar 06, 2004 11:08Inlägg: 5524Ort: Gällivare The Hole in Lapland.
Jag gillar filmen oxå väldigt mycket. Inte lika våldsam som hans tidigare filmen, men man satt liksom på nålar under större delen av filmen... Mycket bra film av ikonen Romero. Hoppas att han fortsätter att göra zombiefilmer ett bra tag till... Ser gärna en fortsättning på Land... :)

InläggPostat: mån jul 21, 2008 08:33 Svara med citat
King of SplatterKing of SplatterBlev medlem: mån okt 23, 2006 15:01Inlägg: 6123
Det ska komma en Diary of the dead 2, inspelningen påbörjas nu i september.

Källa: http://www.dreadcentral.com/story/exclu ... -september

/Daydreamer

InläggPostat: mån jul 21, 2008 09:44 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis apr 08, 2008 16:04Inlägg: 9575Ort: Norrland
Där ser man - trevligt :)

Vill se en fortsättning på Land... också :)

"How do you kill something that's already dead?!"

Stöd WSPA i kampen för bättre djurvälfärd!
WSPA
Offline Profil
InläggPostat: mån jul 21, 2008 09:49 Svara med citat
phantasmagoria: Ang Land... det vill inte jag... tyckte den var en enda stor besvikelse..

/Daydreamer

InläggPostat: mån jul 21, 2008 10:00 Svara med citat
Land var fantastisk! Det är nog den Dead-film jag sett flest gånger efter Dawn tror jag.

InläggPostat: mån jul 21, 2008 10:01 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis apr 08, 2008 16:04Inlägg: 9575Ort: Norrland
Tycker den var störtskön! Zombies m. en ledare! 8)
Gillar det faktum att den bryter lite mot "zombiegenre" reglerna.

Och att Leguizamo är med är kul - och Dennis Hopper som elaking gör inte saken sämre. Och att Tom Savini gästar är bara hel kul!

Och sminkning & effekter är ju klockrena.

Visst - den spöar inte Dawn. Men den är skitkul!
:)

"How do you kill something that's already dead?!"

Stöd WSPA i kampen för bättre djurvälfärd!
WSPA
Offline Profil
InläggPostat: mån jul 21, 2008 13:36 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån mar 06, 2006 19:50Inlägg: 1295Ort: Bergvik
Hör till skalan som inte gillar Land of the Dead särskilt. Därför är det SÅ rätt av Romero att söka ny mark och ge sig vidare på Diary-spåret. Känns som att det kan bli en ny, egen liten "era".

Offline Profil
InläggPostat: mån jul 21, 2008 15:26 Svara med citat
Lite off topic nu men min åsikt ang Romero´s filmer.
Night Of The Living Dead och Dawn Of The Dead är de bästa filmerna.
Day Of The Dead och Diary Of The Dead har de snyggaste zombierna enligt mig. Gillar inte direkt den blåaktiga look de har i Dawn.
Sämst är Land Of The Dead... sorry men det tycker jag, sedan så är kluven när det gäller zombiernas look i denna film. Blev så besviken när jag såg denna, det kunde ju ha blivit så bra....

en film som är relaterad till dessa är ju Tom Savinis re make av Night Of The Living Dead där Romero var involverad, den är klart underskattad och har några av de finaste zombierna som finns på film.

/Daydreamer

InläggPostat: mån jul 21, 2008 18:00 Svara med citat
Night of the living dead, orginalet, är försvisso extremt nyskapande - trots att Romero hämtade inspirationen från andra håll. Men jag tycker inte den håller så där jätteväl idag, tyvärr. Det är nog hans svagaste zombie-film. Men jag hade i alla fall tänkt ta och beställa den nya remastrade utgåvan, för att kunna få en bra Romero-samlingen.

Remaken, den av Savini, har jag faktiskt beställt och det ska bli kul att se om den. Jag såg den senast när det gick på ZTV för tusen år sedan. Jag minns den som en bra rulle, trots att den blev hårt nerklippt.

InläggPostat: mån jul 21, 2008 18:36 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis okt 21, 2003 16:41Inlägg: 7501Ort: Örebro
Savinis Night of the living dead, är skitbra fredzilla.

Bättre än den svartvita filmen av Romero enligt mig. Bra köp!

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 7 av 8
182 inlägg
Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori