Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  US Horror  ~  Texas Chainsaw Massacre 4: the next generation

InläggPostat: tis feb 17, 2004 23:36 Svara med citat
Har nu sett TCM4: the next generation och den var inte alls illa. Förvissa har den inte samma underliga terror-stäming som den första eller samma perfektion i komiken som tvåan, men uppenbarligen så har man haft det trevligt och producerat en film som stundtals gränsar till det surrealistiska. Saker sker bara utan någon större förklaring och den Robert Blake-aktiga mannen i svart mot slutet är som hämtat från nån Lynch rulle.

Faktum är, eftersom Kim Henkel inte lyckas få samma nerv i regin som Tobe Hooper, att den skulle ha dragit nytta av lite mer gore och blod, nu är det nästan lika med noll. Första filmen är ju också blodlös, men Kim är inte Tobe och den härligt färgglada stämningen skulle ha tjänat på att fått sig en blodig make-over.

Den enda av skådisarna som drar ner helhetsintrycket är Renee Zellweger som tyvärr känns väldigt, väldigt orädd i terrorscenerna. Hon ser knappt rädd ut alls utan känns bara tillkrystad och plastig. Marilyn Burns som skymtar förbi i en-två sekunder på slutet som patient på ett sjukhus känns faktiskt oerhört mycket mer övertygande än hennes motsvarighet i denna fjärde del i motorsågssagan.

Att se TCM4 är som att se en ungdoms-komedi-thriller från sextiotalet regisserat av John Waters mindre talangfulle okända tvillingbror och med en retsam distans till skräckgenren som vissa naturligtvis retar sig enormt på.

Absolut inte något mästerverk, men klart sevärd.

InläggPostat: ons feb 18, 2004 01:01 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön okt 26, 2003 10:21Inlägg: 4895
Måste säga att innan remaken så var 4:an den sämsta enligt mig men nu har remaken den fina utmärkelsen! 8)

Offline Profil
InläggPostat: ons feb 18, 2004 07:51 Svara med citat
Nej, jag tror remaken är okey faktiskt. Åtminstone kan man se den för Daniels Pearls foto.

InläggPostat: ons feb 18, 2004 07:54 Svara med citat
Gore AddictGore AddictBlev medlem: mån nov 10, 2003 19:56Inlägg: 460Ort: Halmstad
Usch...TCM4 är väl ändå inget att hänga i julgranen? Vilken version såg du?Jag har bara sett den klippta R1 versionen.

InläggPostat: ons feb 18, 2004 07:59 Svara med citat
Det är en okey film, sedan skiter jag i om halva internets besökare påstår att den suger.

Själv har jag den i en snygg anamorfisk utgåva på R2.

Den är ju, liksom ettan och tvåan, en utmärkt svart komedi. Men jag kan tänka mig att de som ser den som en skräckfilm (vilket det knappast är) kanske blir besvikna.

InläggPostat: ons feb 18, 2004 17:34 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: mån jan 19, 2004 14:14Inlägg: 195Ort: Stockholm
En sak är säker när det gäller de älskade filmerna om sågen: Rent generellt så har publiken i stor utsträckning alltid väntat sig fel saker. Samtliga filmer har hyllats låååååångt efter det att de gjordes. Det var inte många som brydde sig om första TCM innan MoMa i New York införlivade den i sin filmsamling.

När första filmen kom så klagades det vitt och brett från jordens alla hörn på att det förekom så lite gore i den.

I andra filmen så försökte Tobe Hooper ge genrefansen det dom ville ha - nämligen hinkar med gore. Vad hände då? Jo då tyckte publiken att det originella och vågade greppet från den första filmen - finessen - var borta till förmån för allt gore.

Den tredje filmen gjordes uteslutande för att casha in på TCM-fenoménet och åter igen verkade det som att publiken inte insåg det enkla. TCM3 är enbart ren skräxploitation av underbart sunkigaste sort.

Fyran har jag inte sett men jag har all respekt för den gode Fredzillas omdömme. En kille som vanligtvis har koll.

Jag har inte sett remaken heller men jag tycker att det verkar vara en rolig del i sagan. TCM förtjänar att bli ett sjukt popvideofenomén i händerna på världens vidrigaste filmproducent. Det känns verkligen helt rätt. Jag hoppas verkligen att dom gör en trevlig sitcom av TCM också.

TCM är och ska vara som Coca-Cola med fultjack i. "God smak" har fan ingenting med TCM att göra. TCM är ingen helig ko. TCM är en lödtång i rektum på allt som är politiskt korrekt.

IMHO :twisted:

Offline Profil
InläggPostat: ons feb 18, 2004 17:41 Svara med citat
Själv slår det mig hur humorlösa många skräckmänniskor (eller såna som gillar "kultfilm") är. Man behöver bara gå in på såna forum som video ferox (fast de kanske har lossnat lite på pubisringen nu?), dvdforum och bodycountforum för att inse hur trista folk här.

Nån startade en tråd (på Bodycountforum) om hur löjligt det var att Python Vs Boa skulle komma! Som att originalfilmerna var seriösa, tunga mästerverk!!! Fjantigt säger jag bara.

Men folk är humorlösa och det är tråkigt att se.

Fast Splatterforum har faktiskt riktigt hög kvalitet på sina användare, fastän vissa av dom har svårt att inse Nightmare Citys storhet! :)

InläggPostat: ons feb 18, 2004 20:07 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
fredzilla skrev:
Fast Splatterforum har faktiskt riktigt hög kvalitet på sina användare, fastän vissa av dom har svårt att inse Nightmare Citys storhet! :)

Trallalalalala.... kan det vara mig ni syftar på Herr Zilla!?? :wink:
Jag har juh börjat lära mig så sakteligen, man får ta det med baby steg till att börja med. :)

Såg Eyeball idag och jag gillade den skarpt!

InläggPostat: ons feb 18, 2004 20:53 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön okt 26, 2003 10:21Inlägg: 4895
Trist folk finns det överallt. Personligen så kan dom göra 1000 st remakes av samma film, blir någon bra så är den bra. Men TCM remake tycker iaf jag stinker som ett häststall.
Sedan så måste jag säga att del 3 är min favorit efter ettan, gillar den skarpt.

Offline Profil
InläggPostat: ons feb 18, 2004 21:00 Svara med citat
Trean har jag tyvärr inte sett...men jag vill SÅ GÄRNA SE DEN! Måste investera i den (till synes) väldigt utmärkta dvdn!

InläggPostat: ons feb 18, 2004 21:04 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNew York RipperNew York RipperBlev medlem: lör nov 01, 2003 22:23Inlägg: 10659Ort: Vettet!!!
fredzilla skrev:
Trean har jag tyvärr inte sett...men jag vill SÅ GÄRNA SE DEN! Måste investera i den (till synes) väldigt utmärkta dvdn!

Kompisen inhandlade dvd:n och blev grymt besviken. Han hade väntat sig mer gore (efter att ha sett lovande bilder i tidningar osv). Tyvärr så fegade man ur och även den oklippta unrated discen är rätt så tam.

Filmen i sig är helt okej, men förväntar man sig en orgie i blod och slafs blir man nog lite ledsen. :cry:

InläggPostat: lör feb 21, 2004 13:49 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: mån jan 19, 2004 14:14Inlägg: 195Ort: Stockholm
Leatherface är en vältränad hunk med tighta jeans, rutig flanellskjorta och Rambo-frisyr i trean. Och sågen är kool. Den är kromad och så har dom fräst in "The Saw is Family" i bladet med hårdrocksbokstäver. :lol:

Offline Profil
InläggPostat: sön feb 22, 2004 09:56 Svara med citat
Gore AddictGore AddictBlev medlem: mån nov 10, 2003 19:56Inlägg: 460Ort: Halmstad
Har den X-rated work printen ,men kan medela att den innehåller inte så mkt mer gore än unrated dvdn förutom scenen när Viggo kommer tillbaks och fightas lite och sen spetsad på en boobytrap.Annars är det mest rasistiska skämt som klippts bort.

InläggPostat: sön feb 22, 2004 13:02 Svara med citat
Jag har också workprint-versionen. Fast jag skulle nog kalla den "Unrated" eftersom "X-rated" kan den bara bli när den granskas av MPAA för distribution. Och workprinten har ju aldrig distribuerats och kan därför inte vara X-rated. :)

Offline Profil
InläggPostat: sön feb 22, 2004 13:05 Svara med citat
Har också workprint versionen på tape någonstans. Svårt att bedömma om den är mkt bättre p g a det avsaknade ljudet ibland mm. Råare är det iaf tycker jag.

Offline Profil
InläggPostat: sön feb 22, 2004 15:20 Svara med citat
Jag tänkte snarare på scenerna som klipptes bort för att filmen inte skulle få en X-rating! :wink:

InläggPostat: sön feb 22, 2004 20:25 Svara med citat
vincent skrev:
Jag tänkte snarare på scenerna som klipptes bort för att filmen inte skulle få en X-rating! :wink:

Dom som är med i DVD'n (och WS LD'n) alltså?

Offline Profil
InläggPostat: sön feb 22, 2004 21:23 Svara med citat
Nej! scenen med Viggo och rasist skämten är inte med i någon officiell utgåva!

InläggPostat: mån feb 23, 2004 01:53 Svara med citat
vincent skrev:
Nej! scenen med Viggo och rasist skämten är inte med i någon officiell utgåva!

Ja, alltså workprinten som inte finns officiellt släppt alls eller?

Offline Profil
InläggPostat: lör okt 15, 2005 22:14 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: sön okt 09, 2005 15:02Inlägg: 234
Det florerar tydligen två versioner av TCM 4
den asiatiska The Return of TCM
och den amerikanska TCM Next Generation
den amerikanska är nedklippt och sabbad för att dra nytta av Zellwegers och MaCaugneys stjärnstatus då de slog igenom precis efter filmen spelats in , men innan den han släppas (gjordes 1994 men släpptes i USA 1996)
Den asiatiska Return lär endast gets ut på jappe laser.
Slutlåten med flygplanet är ascool

InläggPostat: sön okt 16, 2005 02:32 Svara med citat
MadmanMARZ skrev:
Det florerar tydligen två versioner av TCM 4
den asiatiska The Return of TCM
och den amerikanska TCM Next Generation
den amerikanska är nedklippt och sabbad för att dra nytta av Zellwegers och MaCaugneys stjärnstatus då de slog igenom precis efter filmen spelats in , men innan den han släppas (gjordes 1994 men släpptes i USA 1996)
Den asiatiska Return lär endast gets ut på jappe laser.
Slutlåten med flygplanet är ascool

Nja, den kanadensiska DVD'n (Lions Gate Films) är samma oklippta som Japan laserdiscen.

Offline Profil
InläggPostat: sön okt 16, 2005 08:03 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
jag gillar remaken och tycker den är väldigt underhållande, the next generation är inget som jag vill hänga i granen precis.

vilken av reg 1 versioner är det som skulle vara klippt då för de bortklippta scenerna ligger ju med i extramaterialet.
scenerna fick inte vara med för producenterna fast regissören ville...lite synd med tanke på hur brutal den blivit då 8)
(nu syftar jag på om det är något utöver dem scenerna.)

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: mån jan 09, 2006 11:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: mån aug 01, 2005 09:36Inlägg: 5271Ort: Sölvesborg
Jag gillar hela serien, har alla på dvd, jag gillade faktiskt The next generation, man kan ju inte dissa en film med Leatherface, det jag inte gillade med fyran är att han har ett fruktansvärt fult vrål i den, remaken gillade jag inte så mycket, tycker mer den känns som en vanlig nny amerikansk tonårsskräckiss, sen har den ju ingen riktig TCM känsla också, gillade inte slutet på remaken(spoiler) när Leatherface får sin ena arm avsågad eftersom den troligtvis är med i nästa film!, det blir ju ingen rikitg TCM film med en enarmad Leatherface!.
Jag rekommenderar 99kr utgåvan av The next generation på discshop, den har rikitgt bra bild och ljud, men den är R-Rated, men som tur är saknas det bara ett par dialogscener!
Ettan är bäst, fyran är sämst(även om den också är bra), Remaken är sin egen serie!

Offline Profil
InläggPostat: mån jan 09, 2006 12:30 Svara med citat
vaultkeeper skrev:
Jag gillar hela serien, har alla på dvd, jag gillade faktiskt The next generation, man kan ju inte dissa en film med Leatherface, det jag inte gillade med fyran är att han har ett fruktansvärt fult vrål i den, remaken gillade jag inte så mycket, tycker mer den känns som en vanlig nny amerikansk tonårsskräckiss, sen har den ju ingen riktig TCM känsla också, gillade inte slutet på remaken(spoiler) när Leatherface får sin ena arm avsågad eftersom den troligtvis är med i nästa film!, det blir ju ingen rikitg TCM film med en enarmad Leatherface!.
Jag rekommenderar 99kr utgåvan av The next generation på discshop, den har rikitgt bra bild och ljud, men den är R-Rated, men som tur är saknas det bara ett par dialogscener!
Ettan är bäst, fyran är sämst(även om den också är bra), Remaken är sin egen serie!

Nästa TCM är en prequel, där han alltså har armen kvar.

InläggPostat: mån jan 09, 2006 12:40 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: fre sep 02, 2005 19:54Inlägg: 2360Ort: Plainfield
fredzilla skrev:
vaultkeeper skrev:

Nästa TCM är en prequel, där han alltså har armen kvar.

hehe, där avslöjjade du spoilern! :wink:

Men ja. Nästa film utspelar sig ju innan remaken...

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 3
74 inlägg
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori