Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  US Horror  ~  The Mist

InläggPostat: lör sep 08, 2007 15:01 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor mar 04, 2004 20:04Inlägg: 8721Ort: Borås, Sweden
Jag är inget stort fan av Stephen King filmatiseringar, även om det finns några riktigt bra. Här kommer en ny iaf.

http://movies.yahoo.com/movie/1809834165/video/3906309/

http://www.bloody-disgusting.com/film/577

Offline Profil
InläggPostat: fre nov 16, 2007 01:42 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån maj 31, 2004 20:14Inlägg: 1248
Nästa helg har den premiär i staterna och enligt förhandssnacket så ska den vara riktigt, riktigt bra. Frank Darabont som gjorde Shawshank Redemption och The Green Mile har regisserat.

Recension från Dread Central som gav den högsta betyg:

Citera:
The Mist is a classy pic that works on all levels: As a minimalist suspense thriller, a creature feature, and most of all, a dark character drama.

http://www.dreadcentral.com/node/25347

Att filmen dessutom ska ett riktigt mörkt och chockerande slut som skiljer sig från novellen gör mig också lite nyfiken:

Citera:
There is one element of The Mist that will be a source of major controversy: The ending. Without giving anything away, Darabont expands on King’s ambiguous finale and delivers an emotional gut punch so shocking it’s a wonder it ever escaped through the studio system. It may very well be the ballsiest ending in horror cinema, and mainstream audiences and King purists will no doubt be screaming for Darabont’s blood when the credits roll. Heated arguments will rage over the point of the new ending, but it’s far more dramatically satisfying, keeping in line with the tone and themes of the film

Men King själv älskade det nya slutet:

Citera:
“Frank wrote a new ending that I loved. It is the most shocking ending ever and there should be a law passed stating that anybody who reveals the last 5 minutes of this film should be hung from their neck until dead.”

(Från imdb)

InläggPostat: fre nov 16, 2007 11:28 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: mån maj 16, 2005 13:08Inlägg: 34
Novellen är ju en av Kings bästa så det blir nog bra. Har för mig att den ingår i "den förskräckliga apan".

Offline Profil
InläggPostat: fre nov 16, 2007 13:18 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: tor jan 20, 2005 22:42Inlägg: 380Ort: Stockholm
Ja, den ingår i novellsamlingen "Den förskräckliga apan".

Offline Profil
InläggPostat: ons nov 21, 2007 16:14 Svara med citat
GorehoundGorehoundBlev medlem: ons maj 11, 2005 11:56Inlägg: 1562
Jag tror den kan bli bra. Regissören känns som den rätta och det jag hittills har läst och sett har vart riktigt lovande. :)

Offline Profil
InläggPostat: ons nov 21, 2007 18:29 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
Läste just "The Mist" ur novellsamlingen Skeleton Crew för över femton år sen... Den första boken jag läste på engelska och den första jag köpte utomlands på semesterresan till Kreta, 1990 :)

Tread slowly the path of my blog!

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: tor nov 22, 2007 17:34 Svara med citat
Är The Mist en bra berättelse i din mening? Passar att filmatiseras? :)

Offline Profil
InläggPostat: tor nov 22, 2007 19:33 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån maj 31, 2004 20:14Inlägg: 1248
Jag har ju också läst den och som jag kommer ihåg, så är det ju en ganska typisk shortstory av King. Ingen av de allra bästa, men bra. Framförallt, så är det en riktig skräckstory. Här snackar vi monsters och demoner. Kul att det för en gångs skull görs en storbudgetfilm på en sån King-story.

InläggPostat: sön nov 25, 2007 16:39 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: tis aug 08, 2006 17:35Inlägg: 368Ort: Stockholm
Riktigt skön stil på denna filmen, får verkligen Silent Hill vibbar.

Underbart! Kommer nog gå och se den snart på bio!

InläggPostat: mån nov 26, 2007 07:52 Svara med citat
Jag måste säga att jag börjar bli helt vansinnigt nyfiken på slutet som alla pratar om.

InläggPostat: mån nov 26, 2007 21:29 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: tis aug 08, 2006 17:35Inlägg: 368Ort: Stockholm
Ja, han skulle ju tydligen ha skrivit ett eget slut som till och med King själv gilla bättre :)

InläggPostat: tis nov 27, 2007 19:36 Svara med citat
Ja och slutet är tydligen så mörkt och negativt att många blir förbannade. :D

InläggPostat: tis nov 27, 2007 20:41 Svara med citat
Grisen skrev:
Ja och slutet är tydligen så mörkt och negativt att många blir förbannade. :D

UNDERBART! Ska till LA om 2veckor så då kommer jag springa till biografen!

InläggPostat: tis dec 04, 2007 15:53 Svara med citat
Stephen King kännaren Lilja har sett filmen och recenserat filmen på sin hemsida. Han tycker att filmen är den bästa filmatiseringen hittills, kanske rent av den bästa som någonsin har gjorts av en Stephen King berättelse.

Bra recension och det bådar gott. Är sugen på att se den. Han låter även meddela att filmen har köpts in av Noble Entertainment (som ger ut 1408 i sverige) och The Mist kommer upp på svensk biografer runt omkring mars/april 2008.

Bättre sent än aldrig.

Offline Profil
InläggPostat: mån mar 31, 2008 22:50 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: ons sep 19, 2007 04:33Inlägg: 152Ort: Skåne
Kan varmt rekommendera denna. Bara en sån detalj som att musiken är lite *försiktig* gör den till en höjdare.

Herregud, filmen innehåller t om en barnskådis som inte är äcklig, och som faktiskt verkar gråta när han är ledsen.

Och ja, slutet är ont och nedrigt och supercoolt.
Inte så att man trillar av stolen, men tillräckligt för att man ska fundera på det efteråt.

/henrik

Offline Profil
InläggPostat: tis apr 01, 2008 05:09 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: fre sep 15, 2006 08:57Inlägg: 1384Ort: GBG
Slutet var ju det enda som var bra.

InläggPostat: tis apr 01, 2008 09:34 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor jan 06, 2005 01:32Inlägg: 5978Ort: Camp Blackfoot
Strålande film, bästa King-filmatiseringen jag sett sen Kubricks Shining.

Sveriges bästa e-tidning för skräck-, kult- och genrefilmsentusiaster: http://www.frombeyond.se
Offline Profil
InläggPostat: tis apr 01, 2008 10:39 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
Den långa eller korta versionen :wink:

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: tis apr 01, 2008 10:40 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis okt 21, 2003 16:41Inlägg: 7501Ort: Örebro
Att dom aldrig tröttnar på Kings böcker.

Offline Profil
InläggPostat: tor apr 03, 2008 22:24 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: tor feb 22, 2007 21:26Inlägg: 133Ort: Stockholm
Måste nog säga att jag blev besviken på den här. Rätt överhypad. Tycker inte den höjer sig över de vanliga Stephen King b-filmerna man sett till leda. Schysst stämning iofs.

Offline Profil
InläggPostat: fre apr 04, 2008 13:13 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis sep 20, 2005 11:56Inlägg: 3324Ort: Wexio
Tyckte när jag såg den första gången att den inte var så bra, mest bara sjukt överhypad. Men stämningen fanns där och jag glömde inte bort den efter en dag utan gick o tänkte på den och jag började gilla den mer och mer. Förra veckan såg jag den igen och den är fan riktigt bra alltså. Sjukt bra skådespeleri i stort sett hela tiden. Både de olika "delarna" av filmen är kanon. Grym stämning, lite Lovecraft sådär.

FNA Smulan.

Over and out.
Offline Profil
InläggPostat: fre apr 04, 2008 16:14 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: ons nov 30, 2005 16:14Inlägg: 1164Ort: Stockholm
Svensk biopremiär 30 maj.

Jag har fortfarande inte sett den, men minns novellen med viss glädje från högstadiet. Den hade nån slags stämning som jag gillade.

Och sen måste dimman och det som döljs i den vara en stor inspirationskälla för Silent Hill. Som är den bästa spelserien i historien.

InläggPostat: ons apr 09, 2008 00:24 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: sön mar 19, 2006 18:37Inlägg: 768Ort: Umeå
Är som många andra här inget större Stephen King-fan även fast det finns ett par som är rätt bra. Blev positivt överraskad när jag såg den för ett par veckor sedan. Rekommenderas! :)

Stolt medlem i A Non Supporting HoH Generation
Offline Profil
InläggPostat: ons apr 09, 2008 23:00 Svara med citat
rageman skrev:
Och sen måste dimman och det som döljs i den vara en stor inspirationskälla för Silent Hill. Som är den bästa spelserien i historien.

När jag såg denna film i vintras så tänkte jag direkt att detta är exakt så som jag skulle vilja se Silent Hill filmen.

InläggPostat: lör apr 12, 2008 05:43 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: ons apr 09, 2008 00:22Inlägg: 19
Hmm.. jag tyckte fakstiskt att den var helt ok. Det har ej gjorts så många bra "Hollywood" monster filmer på länge (kanske har fel, såfall nämn några) så jag vart fascinerad av att den var ganska originell (pluss ett originellt slut). Jag gillar sånt man inte sett förut och därför tror jag att jag tyckte den var helt ok. Det finns en del svagheter i filmen, men kan ej gå in i exakt detalj utan att spoila så jag skriver en liten recension senare när den börjar bli "old-news". Det blir ett DVD köp för som sagt: helt ok film.

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 3
69 inlägg
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori