Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Other Horror  ~  Original vs Remakes

Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
InläggPostat: lör jul 17, 2010 16:53 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jul 24, 2008 20:32Inlägg: 2496Ort: Mölndal
Om mods tillåter så skapar jag denna tråden där folk kan diskutera remakes vs original. All sådan diskussion kan hänvisas till denna tråden så håller vi övriga trådar fria från den diskussionen.

InläggPostat: lör jul 17, 2010 17:12 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGiallo AficionadoGiallo AficionadoBlev medlem: fre dec 19, 2008 01:58Inlägg: 12061
En ytterst god idé, XY. :ymparty:

Offline Profil
InläggPostat: lör jul 17, 2010 17:21 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis apr 17, 2007 09:42Inlägg: 2573
Niiice.

Fast s k "gnäll" om specifika filmer tycker jag hör till deras trådar, om det är normal negativ kritik vi snackar om. :jason:
Samma sak borde gälla som för "normal positiv kritik". ;)

Så...
Ska vi enbart ha förutfattade meningar om remakes i den här tråden?
Eller ALL NEGATIV KRITIK?

InläggPostat: lör jul 17, 2010 17:51 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGiallo AficionadoGiallo AficionadoBlev medlem: fre dec 19, 2008 01:58Inlägg: 12061
Växte upp med en helt annan tids skräckfilmer o originalfilmerna, så
jag tycker dels att nya versioner bara är överflödiga o dels ett tecken
på idétorka o ett xtremt profitbegär (med tanke på den här remake-
cirkusen av idag). Lättjan o girigheten har skjutit dom nya idéerna åt
sidan..

Offline Profil
InläggPostat: lör jul 17, 2010 18:00 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: ons jun 15, 2005 09:12Inlägg: 476Ort: Halmstad
Det jag inte gillar är när man bara använder sig av en gammal titel och filmen ifråga har inget med originalet att göra. Sen finns det bra och dåliga remakes och original, en bra film är helt enkelt en bra film, oavsett genre, produktions år etc.

Jag se gärna remakes, fast tycker samtidigt att det vore roligare om det kom nya original istället.

Ketcham: Var inte dåtidens inofficiella uppföljare enbart gjorda för profit?

InläggPostat: lör jul 17, 2010 18:03 Svara med citat
Jo, det är sant, men jag föredrar hellre uppföljare än remakes.

O det vore bättre med nya idéer, än bara en massa remakes. Även
om jag ändå skulle föredra gammalt, så är nya idéer alltid bättre.

Offline Profil
InläggPostat: lör jul 17, 2010 18:07 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: sön jan 30, 2005 13:51Inlägg: 10975Ort: Köping
Citera:
man bara använder sig av en gammal titel och filmen ifråga har inget med originalet att göra.

Ett bra exempel är Assault on Precinct 13 ... inte mycket som är lika mellan dom filmerna men remaken är inte dålig för det

Senast redigerad av dr alban lör jul 17, 2010 18:31, redigerad totalt 1 gång.

Det är så synd om fotomodellen. Hon får ingen mat. Hamburgaren tar de ifrån henne, när de har fotat klart. Stackars lilla fotoprinssesan måste ha diet. Men hon vet att hon är vacker måste stå emot sina hunger attacker.
Offline Profil
InläggPostat: lör jul 17, 2010 18:30 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jun 07, 2007 14:32Inlägg: 6131Ort: Haddonfield
Mutileiphor skrev:
Fast s k "gnäll" om specifika filmer tycker jag hör till deras trådar, om det är normal negativ kritik vi snackar om. :jason:

Tycker jag absolut man kan.

Gnäll, Prat & Diskutera en speciell film i en tråd är ju varför dessa forum finns. :)

InläggPostat: lör jul 17, 2010 19:04 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jul 24, 2008 20:32Inlägg: 2496Ort: Mölndal
Såvida inte gnället handlar om att man dissar den enbart för att det är en remake, vilket alltför ofta är fallet.

InläggPostat: lör jul 17, 2010 19:48 Svara med citat
King of SplatterKing of SplatterBlev medlem: mån okt 23, 2006 15:01Inlägg: 6123
Väl talat Rogeryx

/Daydreamer

InläggPostat: sön jul 18, 2010 01:17 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: lör apr 11, 2009 21:45Inlägg: 2927
Jag har börjat med att se filmerna som fristående filmer (klart att det är fristående filmer, men ni fattar vad jag menar :P ... hoppas jag) och inte jämföra den med originalet.

Alltså så kan jag tycka att både originalet och remaken är bra, fast på olika sätt. Och i många fall så har jag sett remaken först och sedan sett originalet.

Senast redigerad av FearMAL sön jul 18, 2010 21:18, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: sön jul 18, 2010 08:44 Svara med citat
SplatterheadSplatterheadBlev medlem: fre maj 16, 2008 10:04Inlägg: 595
För kvittar det om det är orginalet eller remake. Först och främst är det fristående filmer, sedan kan faktiskt remaken vara betydligt bättre än orginalet. Bara för att en film är gammal behöver inte betyda att den är bra.

Och folk har inga problem att acceptera översatta böcker, rip-off filmer från Indien, Indonesien, Italien osv osv (det är samma sak om en remake, även om de inte är lagliga) och cover på sånger - så då borde inte många ha problem med remakes :)

Fast naturligtvis kan nåt som anses var en remake suga, fast det kan "orginella" filmer också.

InläggPostat: sön jul 18, 2010 10:11 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: fre mar 05, 2004 22:42Inlägg: 1229
rogerxy skrev:
Såvida inte gnället handlar om att man dissar den enbart för att det är en remake, vilket alltför ofta är fallet.

Det finns få saker som retar upp mig som okunskap och förutfattade meningar. Bra talat!

Senast redigerad av essmoll sön jul 18, 2010 13:06, redigerad totalt 1 gång.

Mina primära bloggar:
Fanatisk Film|Magnifik Musik|Bedårande Böcker
Offline Profil
InläggPostat: sön jul 18, 2010 12:34 Svara med citat
För mig är det mycket enkelt: jag gillar inte dagens HW o deras produktioner.
O då blir det inte bättre av att dom gör nyinspelningar. Dom remakes jag sett
har var't sämre än originalen, o det på många olika sätt. HW står helt enkelt
för nå't jag inte alls är impad av. Så av rent principiella skäl så ratar jag dom
o deras remakes.

(Dock tycker jag att The Thing (1982), The Fly (1986),
Invasion of the Bodysnatchers (1978) o Blob (1988)
är riktigt bra rullar. Japp, remakes allihopa)

(PS. Har mycket få HW-produktioner i min ägo)

Offline Profil
InläggPostat: mån jul 19, 2010 00:14 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis apr 17, 2007 09:42Inlägg: 2573
Vet att jag har skrivit ett ganska utförligt inlägg någonstans på forumet om varför jag ogillar TRENDEN remakes, orka dock inte leta reda på var.

Hollywood-industrin borde ju kunna ha råd med att plocka fram originella filmidéer, men det handlar ju bara om en TREND känns det som. Och att de VÄLDIGT SÄLLAN VÅGAR pröva något obeprövat.

En feg industri som man lätt kan tröttna på.

Dock såg jag Amityville Horror-remaken för en andra gång häromdagen och trots att jag inte direkt älskar filmens snabba-klipp-effekter så måste jag ge den en eloge för manuset.
Klart mer underhållande än jag mindes.

Nästan alla filmer går att se under rätt förutsättningar. :jason: :lol:

InläggPostat: mån jul 19, 2010 11:31 Svara med citat
Mutileiphor skrev:
Hollywood-industrin borde ju kunna ha råd med att plocka fram originella filmidéer, men det handlar ju bara om en TREND känns det som.

Fast originella filmideér vet jag inte riktigt om man kan betala sej till, hur menar du då?

InläggPostat: mån jul 19, 2010 13:57 Svara med citat
Man kan väl säga (o det har jag sagt förut) att det bästa med
nyinspelningar/nytolkningar är att folk kan få upp ögonen för
originalen. :wink:

Offline Profil
InläggPostat: tis jul 20, 2010 02:31 Svara med citat
Hehe jaa, visst är det så. Fast väldigt ofta efter att t ex yngre biobesökare har sett någon remake får jag uppfattningen att de går in med snedvridna förväntningar (särskilt vad gäller effekter/tempo/humor) efter att de redan har sett remaken (som ofta innehåller spoilers) när folket plötsligt ska ge sig på originalen!

Eller... den stora massan kanske helt enkelt tycker att det är coolt att såga originalen?

rogerxy:
Alltså att man finansierar projekt av fler nytänkande, kreativa eller på nåt sätt roliga manusförfattare och lägger ner betydligt mer tid och resurser på just dessa!
Typ.
:)

InläggPostat: tis jul 20, 2010 09:20 Svara med citat
Det är nog minst lika mycket tvärtom, att de som sett originalet ser remaken med snedvridna förväntningar.

Det räcker ju att läsa vilken tråd som helst i detta forumet som handlar om en remake för att se hur mycket förutfattade meningar folk har om den filmen redan innan första trailern kommit ut. Så här är det uppenbarligen coolt att såga remaken istället.

InläggPostat: tis jul 20, 2010 09:43 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: ons jul 08, 2009 17:15Inlägg: 1299
x

Senast redigerad av Cenobite lör feb 05, 2011 22:20, redigerad totalt 1 gång.

Offline Profil
InläggPostat: tis jul 20, 2010 10:03 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: fre mar 05, 2004 22:42Inlägg: 1229
Frågan är om det är pga att de är remakes eller om att inte tillhöra rätt målgrupp är viktigare i sammanhanget. De två behöver ju inte nödvändigtvis ha med varandra att göra. Tillhör man inte målgruppen gillar man nog inte det man ser oavsett om det är en remake eller inte. Jag tycker du blandar ihop äpplen och päron här.

Mina primära bloggar:
Offline Profil
InläggPostat: tis jul 20, 2010 12:08 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jun 07, 2007 14:32Inlägg: 6131Ort: Haddonfield
Cenobite: Jävulskt bra skrivet och SANT. 8)

InläggPostat: tis jul 20, 2010 12:29 Svara med citat
Jag råkar ju veta att du gillar både Halloween, Fredagen den 13:e & My Bloody Valentine-remakesen AR så att du skulle vara en remake-motståndare har jag väldigt svårt att se :mrgreen:

& det ligger ju nåt i det Essmoll säger att Cenobites beskrivning stämmer in på väldigt, väldigt mycket av den skräck som görs idag för en bred publik & inte i synnerhet på remakes.

InläggPostat: tis jul 20, 2010 12:33 Svara med citat
Vet inte om jag fick fram det riktigt men förutfattade meningar är ju inte enbart kopplade till remakes.

Mina primära bloggar:
Offline Profil
InläggPostat: tis jul 20, 2010 12:35 Svara med citat
Cenobite skrev:
Tycker inte heller alla är dåliga, men undantagen är få av dagens remakes.

Precis som Ceno sa så tycker JAG det stämmer BRA.

Roger: De 3 du nämnde där är nog de enda jag gillat de senaste 10 åren.

Och Halloween & F13 ser jag mera som nytolkningar än remakes.

Men annars HATAR jag remakes, ja eller det Hollywood massproducerar å det GRÖVSTA.

Men självklart kommer det en och en annan bra remake och/eller bra film från USA.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 5
107 inlägg
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori