Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Other Horror  ~  Original vs Remakes

InläggPostat: tor jul 22, 2010 00:05 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGiallo AficionadoGiallo AficionadoBlev medlem: fre dec 19, 2008 01:58Inlägg: 12061
FearMAL skrev:
Psycho 1998 är i stort sätt kopierad scen för scen, men i min värld gör det inte filmen sämre. Antingen lika bra eftersom det är "samma" film eller snäppet bättre vilket jag tycker i detta fall.

Anthony Perkins mästerlig i Psycho men det kan inte förstöra remaken.

Sen tror jag att man har svårare med en remake på en film när man dyrkar originalet, men man kan ju ge filmen en chans för det. Jag har blivit positivt överraskad många gånger.

Det måste väl ändå vara den mest onödiga o överflödiga nya versionen
av en film, nå'nsin. :lol:

Den är inte kass, på nå't sätt..bara så..onödig. :D
Och skitnödig. :mrgreen:

Offline Profil
InläggPostat: tor jul 22, 2010 09:54 Svara med citat
King of SplatterKing of SplatterBlev medlem: mån okt 23, 2006 15:01Inlägg: 6123
Psycho (1998) är ju inte mycket mer än en kolorerad version av originalet fast utan den mästerlige Anthony Perkins... Svårt att begripa att en regissör som Gus Van Sant ligger bakom den.

/Daydreamer

InläggPostat: tor jul 22, 2010 11:18 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jun 07, 2007 14:32Inlägg: 6097Ort: Haddonfield
Att se på Psycho utan Anthony Perkins är precis som att se Terror på Elm Street utan Robert Englund.

FULLKOMLIGT meningslöst.

InläggPostat: tor jul 22, 2010 12:10 Svara med citat
Har fortfarande inte sett den nya A Nightmare On Elm Street så kan inte uttala mig om det men är rätt säker på att Jackie Earle Haley är en bra Freddy..

/Daydreamer

InläggPostat: tor jul 22, 2010 12:13 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jun 07, 2007 14:32Inlägg: 6097Ort: Haddonfield
:lol:

Har du lyckats undgå och läsa vad fans världen över tycker om den nya Freddy filmen. :shock:

Men har du 1½ timme att kasta bort av ditt liv som du aldrig får tillbaka så ska du absolut se filmen. :P

Men VI är ju i alla fall överens om att Psycho UTAN Anthony Perkins suger FETT. 8)

InläggPostat: tor jul 22, 2010 12:22 Svara med citat
Men jag är ingen fan av A Nightmare On Elm Street filmerna, tycker endast den första filmen är bra (trean är ok) men resten är flamsigt skräp. Och Robert Englund är överskattad så det skriker om det.
Vet att denna remake fått en hel del dålig kritik men jag har även sett/hört en del positivt och jag vill bilda min egen uppfattning och det gör jag genom att se filmen.

/Daydreamer

InläggPostat: tor jul 22, 2010 12:43 Svara med citat
OJ, det va som fasen. :shock:

Trodde hela skräckvärlden diggade/älskade Robban, det har sett så ut när man har sett han på diverse skräckfilms mässor.
Annat folk har haft 1-3 personer i kö, någon kanske har haft en meter kö, medans Englund haft 20 meter kö.

Men det är ju fritt Sverige och du får ju naturligtvis tycka va du vill.
Har bara aldrig hört detta förut av en skräckfilms fantast.

Självklart ska du bilda dig en egen uppfattning om den nya filmen, men låt mig jättegärna höra va du tyckte om filmen sen då.

Eftersom jag känner dig och vet din smak skulle jag bli SHOCKAD om du sa att den va bra. :wink:

InläggPostat: tor jul 22, 2010 13:57 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGiallo AficionadoGiallo AficionadoBlev medlem: fre dec 19, 2008 01:58Inlägg: 12061
En Psycho utan Perkins är som "kaffe utan grädde".

Likadant med Elm Street utan Robban, Phantasm utan Scrimm,
Hellraiser utan Bradley etc.

Offline Profil
InläggPostat: tor jul 22, 2010 14:03 Svara med citat
Ketcham skrev:
En Phantasm utan Scrimm

DETTA skulle vara stört omöjligt. :shock:

Huuu, hemska tanke.

Men eftersom USA lider av den VÄRSTA manustorkan sedan den stora börskraschen så är det väl bara en tidsfråga innan denna OCKSÅ blir remake. 8-x

InläggPostat: tor jul 22, 2010 14:05 Svara med citat
Hemska tanke! %-( X_X

Men, i så fall får Coscarelli regissera. :-P

Offline Profil
InläggPostat: tor jul 22, 2010 17:49 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: lör apr 11, 2009 21:45Inlägg: 2927
Ketcham skrev:
En Psycho utan Perkins är som "kaffe utan grädde".

Jag dricker kaffe svart :wink:

InläggPostat: tor jul 22, 2010 18:24 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor mar 04, 2004 20:04Inlägg: 8106Ort: Borås, Sweden
Kaffe med grädde är som Texas chainsaw massacre med Lasse Berghagen! :D

Mina dvdfilmer:
http://www.discshop.se/hem/gottesnask/
Offline Profil
InläggPostat: tor jul 22, 2010 18:59 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: lör apr 11, 2009 21:45Inlägg: 2927
... som Leatherface :twisted:

InläggPostat: sön aug 29, 2010 11:05 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jan 08, 2009 16:07Inlägg: 2054Ort: SkogHell
Jag håller med om att det görs lite för mycket remakes för tillfället, känns som om det inte kommer någonting direkt nyskapande, hjärnorna därute arbetar inte tillräckligt hårt tydligen.
Men inte heller jag ser skillnaden bakom en remake och nytolkning...eftersom de flesta remakes är nytolkningar som sagt var.
Jag vet massor av remakes som jag anser vara bättre än originalet, men likaså tvärtom

InläggPostat: sön aug 29, 2010 11:12 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: ons jul 08, 2009 17:15Inlägg: 1299
x

Senast redigerad av Cenobite lör feb 05, 2011 22:42, redigerad totalt 1 gång.

Offline Profil
InläggPostat: sön aug 29, 2010 11:26 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jan 08, 2009 16:07Inlägg: 2054Ort: SkogHell
Den förklaringen köper jag lätt. För då är större delen av dagens filmer allihop nytolkningar på gamla filmer och berättelser och inte remakes som det gastas så om

InläggPostat: sön aug 29, 2010 12:15 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: ons jul 08, 2009 17:15Inlägg: 1299
x

Senast redigerad av Cenobite lör feb 05, 2011 22:42, redigerad totalt 1 gång.

Offline Profil
InläggPostat: lör okt 09, 2010 20:00 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: ons feb 25, 2009 15:53Inlägg: 1764Ort: Örebro
Upptäckte nyss denna tråd :) Bra gjort roger.

InläggPostat: fre sep 23, 2011 10:15 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: ons sep 21, 2011 21:02Inlägg: 73Ort: Norge
Let the right one in måste ju vara en av historiens mest onödiga remakes eftersom orginalet bara är två år gammalt. Man skulle tro det ville varat enklare at dubba eller underteksta den svenska versjonen men dessa tokiga amerikaner tyckte visst at det var bäst at spella inn hele grejen på nytt.

InläggPostat: fre sep 23, 2011 10:16 Svara med citat
Har iof sig inte sett Let the right one men har hört och läst att den ska vara bra...

edit: Som de andra påpekat nedan så heter den ju Let me in...

InläggPostat: sön sep 25, 2011 12:32 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor jan 06, 2005 01:32Inlägg: 5971Ort: Camp Blackfoot
Den heter ju dock Let Me In, och jag tycker verkligen inte den är onödig. Grymt snygg och välgjord film med fantastiska barnskådisar!

Sveriges bästa e-tidning för skräck-, kult- och genrefilmsentusiaster: http://www.frombeyond.se
Offline Profil
InläggPostat: sön sep 25, 2011 13:06 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor mar 04, 2004 20:04Inlägg: 8106Ort: Borås, Sweden
Let me in var riktigt bra och även om jag verkligen gillade Låt den rätta komma in så tycker jag att Let me in står på egna ben och lyckas fånga en mörk stämning och riktigt bra skådespel dessutom.

Mina dvdfilmer:
http://www.discshop.se/hem/gottesnask/
Offline Profil
InläggPostat: sön sep 25, 2011 15:45 Svara med citat
Håller med Pazzo och Jolli här, det är två olika synvinklar på samma berättelse och medan den svenska versionen har mer av drama i sig så har den amerikanska tagit med av just skräckdelarna i boken.

InläggPostat: sön sep 25, 2011 18:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis apr 08, 2008 16:04Inlägg: 9575Ort: Norrland
Håller med ang Let Me In. :)

"How do you kill something that's already dead?!"

Stöd WSPA i kampen för bättre djurvälfärd!
WSPA
Offline Profil
InläggPostat: tor sep 29, 2011 13:08 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: mån mar 17, 2008 12:44Inlägg: 294Ort: Västra Götaland
Re-makes är en av de största anledningarna till varför jag vände mig till fristående och underjordiska filmer. Där förekommer sällan re-makes överhuvudtaget,
och det vi ser i Hollywood har man sett några tusen gånger tidigare. Ingen spänning överhuvudtaget!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 3 av 5
107 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori