Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Other Horror  ~  Original vs Remakes

InläggPostat: lör okt 29, 2011 11:07 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: fre dec 28, 2007 13:40Inlägg: 78Ort: Haddonfield
Re-makes kan vara bra ibland, oftast inte men är filmen bättre gjord kan den bli lite mer spännande.
Föredrar dock alltid ett orginal!

InläggPostat: mån okt 31, 2011 08:55 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis apr 17, 2007 09:42Inlägg: 2573
Hela den kapitalistiska baktanken med remakes är vad jag stör mig på. :mrgreen:

Let me in var förresten grymt välgjord, precis som originalet. Men enligt mig så tillför den i princip ingenting alls... förutom att presentera två uppenbart bra skådespelare. Jag blev mer tagen (och berörd) av originalet. Å andra sidan skrattar jag oftast åt skräckfilm (positivt menat, men ändå), medan dramafilmer kryper in under huden.

InläggPostat: mån okt 31, 2011 09:26 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jul 24, 2008 20:32Inlägg: 2496Ort: Mölndal
Jag kan nog sätta ganska mycket på att den största majoriteten av filmer du sett har haft en kapitalistisk baktanke

InläggPostat: mån okt 31, 2011 10:55 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis apr 17, 2007 09:42Inlägg: 2573
Okey, baktanke var kanske fel ord.

InläggPostat: ons nov 30, 2011 09:26 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: tis nov 29, 2011 12:26Inlägg: 40
låt den rätte komma in och let me in
var båda två bra filmer, jag tycker dock remaken tillför känslor som jag inte fick i den svenska. jag tycker faktiskt remaken är lite bättre

Offline Profil
InläggPostat: ons nov 30, 2011 09:31 Svara med citat
så där allmänt om remakes....sen är det ju frågan ibland om orginal filmen följde tex orginal manus och om den sk remaken är annorlunda så kan ju det även
betyda att den följer orginal manus/orginal boken bättre än vad den ev första filmen gjorde...

dawn of the dead 1978 och dawn of the dead 2004
båda riktigt grymma filmer, älskar båda men remaken är en av mina absoluta
favorit zombie filmer,

Offline Profil
InläggPostat: ons nov 30, 2011 10:58 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis apr 08, 2008 16:04Inlägg: 9575Ort: Norrland
håller med om dawn..., remaken är bättre. Originalet är en rätt seg liten sak.

Andra bra remakes, som jag kommer på just nu;

The Hills Have Eyes
The Thing (carpenters)
The Fly (cronenbergs)
The Ring
Cape Fear

"How do you kill something that's already dead?!"

Stöd WSPA i kampen för bättre djurvälfärd!
WSPA
Offline Profil
InläggPostat: ons nov 30, 2011 11:22 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor jan 06, 2005 01:32Inlägg: 5971Ort: Camp Blackfoot
Jag är lite tveksam till att kalla The Thing och Let Me In för remakes. Båda är baserade på en litterär förlaga, och kallar man dom remakes så blir ju faktiskt alla Dracula-filmer som kommit efter den första remakes också.

Sveriges bästa e-tidning för skräck-, kult- och genrefilmsentusiaster: http://www.frombeyond.se
Offline Profil
InläggPostat: ons nov 30, 2011 11:47 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: fre mar 05, 2004 22:42Inlägg: 1229
Vill man dra det långt kan man ju kalla alien för remake av planet of the vampires (ja, en scen iaf).

Mina primära bloggar:
Fanatisk Film|Magnifik Musik|Bedårande Böcker
Offline Profil
InläggPostat: ons nov 30, 2011 11:48 Svara med citat
en av dom filmer som är trognast orginalfilmen/första inspeningen av en bok
är väl psycho från 1998

Offline Profil
InläggPostat: ons nov 30, 2011 11:50 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jan 08, 2009 16:07Inlägg: 2054Ort: SkogHell
Kan ju bero på att det är en frame-by-frame remake

InläggPostat: ons nov 30, 2011 13:26 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis apr 08, 2008 16:04Inlägg: 9575Ort: Norrland
En av de mest onödiga remake filmer någonsin, skulle jag vilja säga. En remake borde komma med något nytt iaf. De kunde i princip bara färglagt originalet :))

"How do you kill something that's already dead?!"

Stöd WSPA i kampen för bättre djurvälfärd!
WSPA
Offline Profil
InläggPostat: ons nov 30, 2011 13:55 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jul 24, 2008 20:32Inlägg: 2496Ort: Mölndal
Det känns väl som att det är där åsikten skiljer sej här i forumet. Många (däribland jag) vill att remaken ska vara nyskapande medan många hellre vill se en frame-by-frame-remake av originalet & helst med samma skådespelare (Ingen annan än Englund kan vara Freddy!!!! etc.) vilket jag anser gör att man missat hela grejen med vad en remake är

Senast redigerad av rogerxy ons nov 30, 2011 16:15, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: ons nov 30, 2011 14:29 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor jan 06, 2005 01:32Inlägg: 5971Ort: Camp Blackfoot
Håller med roger. Ska man göra en remake ska man komma med något nytt, och det kanske var därför jag tyckte att Nightmare-remaken funkade? Känns meningslöst att bara göra en remake som är precis som den gamla filmen (Omen t.ex.).
Men hur står folket i frågan kring filmatiserade böcker? Räknas det som en remake om det kommer en ny version av en redan filmad bok?

Sveriges bästa e-tidning för skräck-, kult- och genrefilmsentusiaster: http://www.frombeyond.se
Offline Profil
InläggPostat: ons nov 30, 2011 14:44 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: tor feb 16, 2006 11:16Inlägg: 4476Ort: Malmö
Personligen anser jag att en film som är baserad på en redan filmad bok inte är en remake. Det är ju helt enkelt en annan tolkning av boken.

InläggPostat: ons nov 30, 2011 14:53 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jan 08, 2009 16:07Inlägg: 2054Ort: SkogHell
Det håller jag också med om.
En nyversion är inte samma sak som en remake.
Men gällande Nightmare on Elm Street och Friday 13th så tycker jag de var onödiga att göra remakes på, i mitt tycke så anser jag att en remake ska tillföra någonting som gör filmen bättre. Annars ser jag inte poängen med det.

InläggPostat: ons nov 30, 2011 15:10 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jun 07, 2007 14:32Inlägg: 6121Ort: Haddonfield
Damien skrev:
Personligen anser jag att en film som är baserad på en redan filmad bok inte är en remake. Det är ju helt enkelt en annan tolkning av boken.

Det håller jag också med om.

Det är därför jag tycker det är så bra med 2 manus priser på Oscars galan, en som bygger på orginal manus och ett som bygger på manus av en bok.

Lenkan skrev:
I mitt tycke så anser jag att en remake ska tillföra någonting som gör filmen bättre. Annars ser jag inte poängen med det.

KLOCKRENT!!
Bland det mest kloka som skrivits här på länge.

Och det är därför jag tycker att Remakes borde bli BANNADE eller aldrig gjorda eftersom det bara händer 1 gång på 100 att remaken blir bättre.

Och om Hollywood gör 1000 remakes till så kan dom vara glada att de ALDRIG någonsin kommer att komma i närheten att vara så dålig som Nightmare on Elm Street remaken är.

Att de gör remaker på utlänska filmer kan jag väl på något sätt förstå pga amerikanarnas totala oförmåga att se filmer på ett annat språk.

Men när de väljer att göra remakes på ULTRA KLASSIKER som Evil Dead, En kvinnas hämnd, F13, Hellraiser, Nightmare, Maniac osv fattar jag verkligen inte hur de tänker.

Författar strejken är väl över sedan något år, någon av de tusentals manus författare som finns i USA borde väl kunna komma fram med ett vettigt manus istället för att göra alla dessa totalt onödiga remakesen.

InläggPostat: ons nov 30, 2011 15:39 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: fre mar 05, 2004 22:42Inlägg: 1229
1 på 100 gör ju ändå 10 bra filmer på 1000! Men det är förstås lättare att dissa alla redan på förhand.

Mina primära bloggar:
Offline Profil
InläggPostat: ons nov 30, 2011 16:01 Svara med citat
Kan komma på en bunt remakes som är betydligt sämre än Nightmare :wink:

Offline Profil
InläggPostat: ons nov 30, 2011 16:27 Svara med citat
Lenkan skrev:
I mitt tycke så anser jag att en remake ska tillföra någonting som gör filmen bättre. Annars ser jag inte poängen med det.

Ja & nej från mitt håll... ang. RZ's "Halloween" så älskar jag både ettan & tvåan. Ettan är en fin hyllning till originalet som är väldigt lik på många punkter men ändå RZ's egna tolkning genom att göra Michael mer mänsklig med bakgrundshistoria etc.
2:an kör Zombie sitt helt egna race & jag älskar den för det!

F13 älskade jag också & den tillförde inte ett dyft nytt egentligen. Men det jag gillar med serien är att den är så simpel. Jason i skogen, döda tonåringar - klart. Det är det jag gillar med serien & var glad att remaken återgick till det när original-serien flippat ur med själ-återfödelse & Jason i rymden.

InläggPostat: ons nov 30, 2011 17:38 Svara med citat
Jag älskar också RZ nyversioner av Halloween, de är ju klart förbättrade från originalet (även om den också är bra).

Men nya F13 och Nightmare känns onödiga...man kan lika gärna se originalen och njuta av dem, det har ju inte tillförts någonting av värde för tittaren

InläggPostat: ons nov 30, 2011 17:43 Svara med citat
Jag är av en helt annan uppfattning, nämligen att RZ Halloween lika gärna kunde ha lämnats kvar på manusbordet, iaf den första. Medan Elm Street var klart över förväntan och fördjupare handlingen. Friday 13th håller jag dock med om.. helt meningslös..

Mina primära bloggar:
Offline Profil
InläggPostat: ons nov 30, 2011 18:42 Svara med citat
terror remaken var inte dålig men tråkig.., den till förde mycket till storyn och det var bra, kändes bara som det fattades något vet inte vad,

the hills have eyes remake gillar jag skarpt, men even orginalet..

texas chainsaw massacre remaken gillar jag också skarpt, men givetvis orginalet också.

jag är nog egentligen inte emot remakes i sig men det känns på något sätt som att det gärna kan gå ett par år mellan dom för att vara lite mer berättigat,
menar istället för att bara låta orginalet gå på bio i usa så gör dom en usa version istället.

jag tycker det finns betydligt mer riktigt dåliga uppföljare än remakes...
se bara på filmer som the howling.. första gillar jag men sen går det bara utför...

Offline Profil
InläggPostat: ons nov 30, 2011 20:23 Svara med citat
Ska man se på det stora hela så är det så i 9 fall av 10 att jag föredrar originalet framför remaken, men att man föredrar det ena framför det andra betyder ju inte att man inte gillar det andra.

"The hills have eyes"-remaken är väl egentligen den enda remaken jag kommer på såhär på stående fot att jag föredrar framför originalet.

InläggPostat: ons nov 30, 2011 20:26 Svara med citat
rogerxy skrev:
Ska man se på det stora hela så är det så i 9 fall av 10 att jag föredrar originalet framför remaken, men att man föredrar det ena framför det andra betyder ju inte att man inte gillar det andra.

Jag undantar regeln om quotning av senaste inlägget, för det där var fanimej något av det mest insiktsfulla jag har läst på länge!

Mina primära bloggar:
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 4 av 5
107 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till: