Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Other Horror  ~  Filmer med mördarväxter?

InläggPostat: fre jul 18, 2008 22:20 Svara med citat
SplatterheadSplatterheadBlev medlem: fre maj 16, 2008 10:04Inlägg: 595
Efter att ha sett The Ruins, som jag gillade väldigt mycket, så kom jag att tänka på Day of the triffids - som i mitt tycke är ett stycken briljant mördarväxt-film. Det finns en TV-serie också om jag inte minns fel.

Vad har vi mer på den här fronten egentligen? Jag minns att det finns mördarträd med i Evil Dead och dyker det inte upp ett argt våldtäktsbenäget träd i någon åttiotalsrysare med häx- eller djävulstema? Jag kommer faktiskt inte ihåg titeln, men jag har sett den någon gång.

The Mutations från 1974 behandlar det fina ämnet om att korsa människor med växter och jag minns den som ganska kul. Little shop of horrors, i dess två inkarnationer, är ett ypperligt komediexempel på hur en växt kan äta människor. I charmiga äventyret At the earths core så dyker det upp människoätande plantor också.

Några fler exempel, små som stora?

InläggPostat: fre jul 18, 2008 22:27 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: mån aug 01, 2005 09:36Inlägg: 5228Ort: Sölvesborg
William Friedkin's film The Guardian har ett mördarträd
http://www.imdb.com/title/tt0099710/

InläggPostat: fre jul 18, 2008 22:49 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: mån maj 07, 2007 11:28Inlägg: 23Ort: sthlm
I den delen av Creepshow när bonden får en meteorit på sin gård handlar ju om nån slags växt också

och Scary movie 2? :D

InläggPostat: lör jul 19, 2008 00:16 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons jan 04, 2006 18:25Inlägg: 3266Ort: Partille
Två filmer i samma anda som ovan nämnda At The Earth's Core är Hammer Films The Lost Continent och When Dinosaurs Ruled The Earth som båda innehåller scener med köttätande vegetation.

Amicus producerade en skön antologi vid namn Dr. Terror's House Of Horrors som innehåller en episod med en dödlig klängväxt/lian som oförklarligt dyker upp vid ett ensligt beläget hus och börjar knipsa av telefonledningar och strypa folk med samma effektivitet. Jäkligt underhållande och så där charmigt brittiskt välgjort.

Får väl nämna de olika versionerna av Invasion Of The body Snatchers också. Det är ju trots allt sporer från yttre rymden som förvandlar mänskligheten till frögurkor. Och monstret i The Thing From Another World omnämns i filmen som en "intelligent morot" :wink: .

Konga är också sevärd. Förutom att förvandla chimpanser till jätteapor håller sig galne professorn (Michael Gough) även med en köttätande växt modell större. Den provsmakar lite på en av professorns kvinnliga studenter under filmens klimax.

Bild
(Konga)

Ishiro Hondas fantastiskt stämmningsfyllda Matango (även känd som Attack Of The Mushroom People) rekommenderas utan tvekan.

I rätt lökiga Navy Vs. The Night Monsters slåss amerikanska flottan, assisterad av Mamie Van Doren, mot syraspyende jätteväxter.

Ska även finnas en softcore re-make på Little Shop Of horrors kallad Please Don't Eat My Mother.

Mer arty och udda blir det i Seeds Of Evil/The Gardener med lille Joe Dallesandro som trädgårdsmästaren med oanade krafter. Han odlar dödliga växter, "befruktar" uttråkade damer i grannskapet och förvandlar sig själv till ett träd.

Ett mindre underhållande exempel på människoätande grönsaker är väl annars Attack Of The Killer Tomatoes och dess uppföljare.

InläggPostat: lör jul 19, 2008 09:04 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön jan 29, 2006 11:04Inlägg: 4285Ort: Skellefteå
Episoden från Dr. Terror är riktigt cool, förbaskat bra film för övrigt. 8)

InläggPostat: lör jul 19, 2008 10:40 Svara med citat
AnvändarvisningsbildShinjuku DrifterShinjuku DrifterBlev medlem: sön okt 26, 2003 11:00Inlägg: 11168Ort: Neo-Shinjuku

"Given the choice of Hollywood or poking steel pins in my eyes, I'd prefer steel pins." - Mike Leigh
Offline Profil
InläggPostat: lör jul 19, 2008 22:31 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: fre jan 28, 2005 23:26Inlägg: 2836Ort: Pendlar mellan Silent Hill och Vice City
Mike Massacre skrev:
I den delen av Creepshow när bonden får en meteorit på sin gård handlar ju om nån slags växt också

Och det är självaste Stephen King som spelar bonden. :)

InläggPostat: tor jul 24, 2008 16:11 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: tor okt 21, 2004 22:15Inlägg: 801Ort: göteborg
den underbara poe-filmatiseringen med boris karloff Die monster, die! inehåller ett gäng muterade plantor men jag minns inte om de faktiskt mördar nån... värd som fan iaf!

InläggPostat: tor jul 24, 2008 19:35 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön maj 29, 2005 10:07Inlägg: 3900
The Happening? :oops:

Offline Profil
InläggPostat: tor jul 24, 2008 20:43 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: mån jul 14, 2008 22:22Inlägg: 28Ort: Linköping
skulle precis säga detsamma bazzoni, haha :D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 1
10 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori