Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Regler, Nyheter och Feedback  ~  vad är det med quotingen?

InläggPostat: tor mar 10, 2011 20:16 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: ons feb 02, 2011 09:28Inlägg: 46
äter det extra bandvidd eller serverspace eller är det bara nåt moderatorerna fått på skallen att man inte får göra?

finns det en quote-kvotering om hur många man får göra i veckan eller speciella uppsatta regler kring när och hur och om som dessutom ger en förklaring till det?

Det kanske finns en bra förklaring, och i så fall vore det kul att höra den.
annars känns det bara som man måste tippa på tår kring någons analisering av en helt oviktig grej och hela tiden vara rädd för att man råkar stöta sej med nån överkänslig quote-rädd moderator...

Offline Profil
InläggPostat: tor mar 10, 2011 20:18 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: sön jan 30, 2005 13:51Inlägg: 10975Ort: Köping
Det är ok att quota så länge det inte är inlägget ovanför

Det är så synd om fotomodellen. Hon får ingen mat. Hamburgaren tar de ifrån henne, när de har fotat klart. Stackars lilla fotoprinssesan måste ha diet. Men hon vet att hon är vacker måste stå emot sina hunger attacker.
Offline Profil
InläggPostat: tor mar 10, 2011 20:47 Svara med citat
Men finns det någon speciell anledning till det?

Offline Profil
InläggPostat: tor mar 10, 2011 20:49 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jul 24, 2008 20:32Inlägg: 2496Ort: Mölndal
Finns det nån speciell anledning för att quota det senaste inlägget då? Bara en massa onödig text som man precis läst

InläggPostat: tor mar 10, 2011 21:20 Svara med citat
rogerxy skrev:
Finns det nån speciell anledning för att quota det senaste inlägget då? Bara en massa onödig text som man precis läst

Jag kan komma på några stycken om du vill.

T.ex. vet man inte innan om det blir sidbyte i tråden eller inte. Om det blir det måste man gå tillbaka och läsa tidigare inlägget när man är ny i diskussionen.

eller så är det lättare att svara på ett inlägg om man har texten framför sej.

sen tycker jag det kan kännas rörigt med en massa lösprat om man hela tiden måste bläddra uppåt på sidan för att se vad alla andra sagt innan. om person 4 svarar på person 3 som svarar på person 2 som svarar på person 1 så känns det otydligare att komma in mitt i.

men framförallt känns det konstigt för jag har aldrig sett den regeln på ett enda annat forum på hela internet.

för min del spelar det ingen roll, jag ville mest bara veta eftersom det verkar så JÄVLA farligt att göra det.

Offline Profil
InläggPostat: tor mar 10, 2011 21:23 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor mar 04, 2004 20:04Inlägg: 8287Ort: Borås, Sweden
Massa onödig text som tar plats och mindre quote gör det enklare att hålla ordning. En enkel regel att följa.

Mina dvdfilmer:
http://www.discshop.se/hem/gottesnask/
Offline Profil
InläggPostat: tor mar 10, 2011 21:54 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: fre mar 05, 2004 22:42Inlägg: 1229
Tycker också att det är lättare att svara om man har texten framför sig, men det betyder inte att man måste posta den igen. Det gå bra att radera den från sitt inlägg innan man klickar på skicka.

Annars tycker jag att regeln är ganska självförklarande

10. Qoute
Undvik att använda funktionen quoute i samband med svar på det senast skrivna inlägget, om det inte finns ett väsentligt skäl att göra detta.

Mina primära bloggar:
Fanatisk Film|Magnifik Musik|Bedårande Böcker
Offline Profil
InläggPostat: tor mar 10, 2011 22:23 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jul 24, 2008 20:32Inlägg: 2496Ort: Mölndal
De gånger som man svarar på senast skrivna inlägg & det råkar bli sidbyte är ganska lätträknade så då hoppar jag hellre tillbaka till föregående sida & läser de få gångerna det inträffar än att ha x antal sidor nerlusade med samma text.

Jag är med på andra forum där regeln finns. Som Jolli sa, en mycket enkel regel att följa. Kan erkännas att jag också tyckte den var konstig när jag kom hit men jag förstår nu hur bra den är.

InläggPostat: tor mar 10, 2011 22:28 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: fre mar 05, 2004 22:42Inlägg: 1229
Jag har sett riktiga skräckexempel med enorma pyramider, ingen vacker syn kan jag lova! :lol:

Mina primära bloggar:
Fanatisk Film|Magnifik Musik|Bedårande Böcker
Offline Profil
InläggPostat: fre mar 11, 2011 10:28 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: ons mar 30, 2005 07:38Inlägg: 4249Ort: Norrköping
Tycker de är den bästa regeln vi har här på forumet!
O de har inget med o göra att de är ja som drivit igenom den. *host*

Ja vet flertalet forum där de är kodat så att man helt enkelt inte KAN qoute`a på
senaste skrivna inlägget.

InläggPostat: ons mar 16, 2011 18:52 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: tis jan 17, 2006 14:29Inlägg: 415
På nästan varenda forum på nätet så är det nätetiket att quota så att den man svarar till är 100% på att man svarar till dom. Speciellt om man vill svara på flera inlägg från samma tråd.

http://www.f1pick.com
http://www.adalensmusik.se/
http://www.cosmicwhale.com
Offline Profil
InläggPostat: ons mar 16, 2011 18:54 Svara med citat
Vilken tur att inte mods på detta forumet förutsätter att alla är idioter då :lol:

InläggPostat: ons mar 16, 2011 18:58 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor jan 06, 2005 01:32Inlägg: 5976Ort: Camp Blackfoot
Skriver man bara namnet i fetstil före sitt svar så tror jag meddelandet går fram bra utan att man behöver quota.

Sveriges bästa e-tidning för skräck-, kult- och genrefilmsentusiaster: http://www.frombeyond.se
Offline Profil
InläggPostat: fre mar 18, 2011 09:13 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: ons mar 30, 2005 07:38Inlägg: 4249Ort: Norrköping
horrorcode: Självklart är det okej att quote`a flera inlägg.
DÅ finns det en mening med det. Men de finns ingen mening med att quote`a
enbart de senaste inlägget.

Sen finns det så klart undantag.
Så som om inlägget innan är väldigt stort och man bara vill svara på en viss del
utav det inlägget. Men då tar man även bort allt annat i den quote`n förutom den delen som man har en synpunkt/svar på.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 1
14 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori