Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Regler, Nyheter och Feedback  ~  Hur söker man?

InläggPostat: lör maj 13, 2006 15:23 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: tor jan 20, 2005 22:42Inlägg: 380Ort: Stockholm
Hur söker man efter ett specifikt "ämne" utan att få hur många orelaterade svar som helst?
Exempelvis så sökte jag efter When a stranger calls och jag fick en lista med en massa andra inlägg (173st) som inte har ett dugg med den filmen att göra....

Sökningen:
"When a stranger calls"
* Sök efter alla termer eller använd den specificerade frågan
Forum: Alla tillgängliga
Kategori: Alla tillgängliga
Visa resultat som: Ämnen
Sök tidigare: Alla inlägg *Sök i ämnesrubrik och i meddelandetext
Sortera efter: Tid skapad *Fallande ordning

Denna sökning gav 174!!!! matchande svar, varav 1!!!!! post hade rubriken When a stranger calls.......

Rätt trött på att söka när man inte får specifika sökresultat....
Så är det någon som kommit på hemligheten bakom "sök"???

Krug

Offline Profil
InläggPostat: lör maj 13, 2006 16:25 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis maj 04, 2004 06:30Inlägg: 2364Ort: Stockholm
Om du ska söka på en rad som har flera ord är det bra att använda AND. Testa att söka på det här: When AND a AND stranger AND calls

Då borde du bara få fram trådar där hela den raden har skrivits.

InläggPostat: sön maj 14, 2006 21:20 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSite AdminSite AdminBlev medlem: fre mar 26, 2004 11:56Inlägg: 1155
Om man söker på:

When a stranger calls

Så får du fram ALLA trådar som:

innehåller ordet "When", eller
innehåller ordet "a", eller
innehåller ordet "stranger", eller
innehåller ordet "calls"

sorterade efter tiden då sista posten i tråden skrevs.

En passande sökning i detta fall vore t ex:

stranger AND calls

Då får du fram alla trådar som innehåller BÅDE orden "stranger" och "calls", vilket borde vara långt mycket färre. Dessutom är det en god idé att begränsa sökningen till US horror, eller om man är osäker på ursprung eller huruvida filmen klassas som horror eller cult kan man begränsa sig till forumsdelen "filmdiskussioner". På så vis slipper man alla besvärande trådar i shoppingdelen bl a.

Senast redigerad av Hin Håle tor aug 17, 2006 16:54, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: sön maj 14, 2006 21:20 Svara med citat
Hur bra än det här forumet är, så är sökfunktionen riktigt usel faktiskt :) Vilket är synd!

InläggPostat: sön maj 14, 2006 21:21 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSite AdminSite AdminBlev medlem: ons jan 28, 2004 15:40Inlägg: 1179Ort: Stockholm
Ja, den har sina brister. Något som jag sett över ganska länge. Förhoppningsvis kommer det en fix för det någon gång :)

InläggPostat: sön maj 14, 2006 21:22 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSite AdminSite AdminBlev medlem: fre mar 26, 2004 11:56Inlägg: 1155
Ni är bortskämda med google. Inser ni hur svårt det är att koda en bra sökfunktion?

InläggPostat: sön maj 14, 2006 21:23 Svara med citat
OndSaft skrev:
Ni är bortskämda med google. Inser ni hur svårt det är att koda en bra sökfunktion?

Kanske det, men denna sökfunktion är riktigt, riktigt, riktigt usel! Men jag litar på David, det kommer en bra nån gång :)

InläggPostat: sön maj 14, 2006 21:25 Svara med citat
Om man söker så som jag föreslog på det här ämnet så får man fram två sökresultat... :lol:

InläggPostat: tor aug 17, 2006 16:46 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: ons nov 30, 2005 16:14Inlägg: 1164Ort: Stockholm
Jag tror att de som gnäller på sökfunktionen bara är bortskämda, precis som chiefen säger.
Man får bara använda huvet lite, hur svårt nu det än kan vara ibland...
:mrgreen:

InläggPostat: tor jul 03, 2008 11:45 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis apr 08, 2008 16:04Inlägg: 9575Ort: Norrland
Är också less på den - inte konstigt att det dyker upp trådar som redan finns.... :?

"How do you kill something that's already dead?!"

Stöd WSPA i kampen för bättre djurvälfärd!
WSPA
Offline Profil
InläggPostat: tor jul 03, 2008 16:53 Svara med citat
SplatterheadSplatterheadBlev medlem: fre maj 16, 2008 10:04Inlägg: 595
"Detta går som sagt att ta i ovannämnda tråd samt i chat-tråden. Ingen mening med att starta en helt ny tråd bara för man inte förstår sökmotorn."

Som Lizzard skrev. Det är en väldigt nedlåtande inställning, då sökfunktionen är väldigt dålig. Vi är väldigt få småbarn här och alla vet hur man söker, men här fungerar den tyvärr inte. Uppenbarligen inget att göra åt saken, men man behöver inte vara nedlåtande. Tack för mig.

InläggPostat: tor jul 03, 2008 17:03 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
Kan erkänna det var överdrivet från min sida det men så värst svår är den inte att använda. Jag ber om ursäkt för mitt val av uttryck där.

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: tor jul 03, 2008 17:43 Svara med citat
GorehoundGorehoundBlev medlem: ons maj 11, 2005 11:56Inlägg: 1562
Jag använder mig alltid efter tipset som Inglorius Bastard gjorde tidigare. Tycker det fungerar bra.

Offline Profil
InläggPostat: tor jul 03, 2008 19:00 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
Annars går det också att söka manuellt i de redan befintliga trådarna med. Visst är det drygare och kanske jobbigt men oftast finns det redan tråd om det man söker.

Offline Profil
InläggPostat: tor jul 03, 2008 20:03 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tis apr 08, 2008 16:04Inlägg: 9575Ort: Norrland
lizzardking skrev:
oftast finns det redan tråd om det man söker.

det är just det som är problemet! :lol: att söka!

"How do you kill something that's already dead?!"

Stöd WSPA i kampen för bättre djurvälfärd!
WSPA
Offline Profil
InläggPostat: tor jul 03, 2008 20:58 Svara med citat
Det går som sagt att titta manuellt i trådarna med.

Offline Profil
InläggPostat: fre jul 04, 2008 18:00 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön maj 29, 2005 10:07Inlägg: 3900
kan hålla med om att sökfunktionen brister en smula, det tar tid att hitta det man vill åt. men ärligt talat, tid finns. men skulle man vara osäker är det ju bara att dänga in en efterlysning i chattråden där huserar hjälpsamma människor med rikligt med fritid. :wink:

Offline Profil
InläggPostat: tor sep 16, 2010 01:19 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis apr 17, 2007 09:42Inlägg: 2573
Fungerar inte sökordet AND numera?

För övrigt så verkar sökfunktionen vara helt trasig för tillfället?

Offline Profil
InläggPostat: tor sep 16, 2010 09:04 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSite AdminSite AdminBlev medlem: ons jan 28, 2004 15:40Inlägg: 1179Ort: Stockholm
Jag som labbat lite med sökningen så är det problem så är det bra att ni tar upp dem här.

Såg dock ett fel, och det ska vara fixat nu.

InläggPostat: lör sep 18, 2010 12:14 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis apr 17, 2007 09:42Inlägg: 2573
Tack, nu verkar sökfunktionen fungera!

PM-funktionen har förresten definitivt blivit mycket bättre också de senaste åren, tack för det.
:)

Offline Profil
InläggPostat: lör okt 09, 2010 16:24 Svara med citat
Jag sökte precis på endast trådämnen -> Beyond och fick inte en enda träff.
Vad beror detta på?
Hmm...

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 1
21 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori