Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Regler, Nyheter och Feedback  ~  Regler och moderatorers auktoritet på forumet

InläggPostat: tor feb 08, 2007 12:25 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: ons nov 10, 2004 17:20Inlägg: 61
Eftersom jag inte vill sabba Smedens köpes-tråd ytterligare, samt eftersom Lizzardking redan har skrivit att han funderar på att låsa tråden ("Mario Landi" i köpes) och rensa bort inlägg; så anser jag att den här diskussionen förtjänar att få leva vidare då det återstår många frågetecken som jag och ett gäng andra här på forumet tycker är mycket tveksamma.

-------------------------
Här kommer trådens historik i kronologisk ordning så att vi vet vad som skrivits:

Smeden: Är intresserad av allt av regissören Mario Landi på både DVD och VHS. ;)

lizzardking: Patrick Still Lives finns på Shriek Show DVD fast Giallo a Venezia får du ta bort då det inte är tillåtet att köpa och sälja bootlegs här.

Smeden: Ordnat Ödlan

Fenech: Nä nä jäklar.

Nu lämnar jag detta jävla forumet. Droppen den senaste tiden har faktiskt varit att Lizzardking, som verkar ha blivit admin det senaste halvåret eller så, har som hobby att leka polis och låsa trådar hit och dit värre än självaste Ondsaft..

Tycker fan det börjar stinka när inte ens en person för lägga upp en KÖPES-annons efter en bootlegutgåva. Fy fan vad löjligt!

En sak med säljes-annonser, men när en person verkligen söker en film i hopp om att hitta en bootlegversion tycker jag att denne ska få göra det.

Om inte så tycker jag att LIZZARDKING också borde förbjuda att prata om bootlegs på forumet... exkludera allting från dvd-bolag som Alfa digital, Shoarma, Eurovista, och för att inte tala om alla andra jävla bootlegbolag som ni äger dvd-utgåvor av men som ni fått för er är RIKTIGA auktoriserade släpp. Ta t.ex X-rated från Tyskland, som verkligen saknar licens på det mesta de släpper.

Alltså lägg ner polisfjanteriet och fortsätt att vara filmentusiast och acceptera att det finns de som tycker att det är OK att köpa ej auktoriserade DVD släpp.. Själv handlade jag Violent naples, The tough ones, och Finishing school nyligen.. släppta på Alfa digital och Shoarma. Där snackar vi bootlegs som ger en illusion av att vara "riktiga släpp", precis som med många av tyska X-rateds släpp. På det här forumet är det många som äger utgåvor från dessa bolag och jag antar att vi ska skämmas eller, vad säger du Lizzie?

gokudo: men, men du vet att ödlan har en influensa! (Cool) Rätt. håller med om Terrorforumet! (Cool)

lizzardking: Läs nu noga här, pojkar så kanske ni förstår bättre för jag antar ju att ni har läst reglerna när ni blev medlemmar.

3. Inget prat om kopiering, hemladdning, rippning
Finns andra forum där sådant kan diskuteras. Eller ta det privat genom e-mail eller liknande.

9. Inga pirat-annoser
Vill ni kränga piratfilm. Gör det på någon annan site

Passar det inte så får ni ta det med admin.

Hellbender: Det spelar ingen roll om man anser att Lizzy eller någon annan moderator agerar polis. Det är ju faktiskt en del av det ansvaret, att hålla ordning på forumet och se till att reglerna efterlevs.
Sedan kan man såklart ha åsikter om reglerna, men det är en helt annan sak, fånigt att hoppa på Lizzy som person. Han och vi andra moderatorer gör bara våran "plikt".

Gokudo: Det är väl ingen som hoppar på Lizzy som person. Jag tycker det råder bara en slags dubbelmoral här på forumet. Lika gärna att låsa Masters Of Horror topicen. Själv är jag en stor fan av Europeisk crime, western och triller och vissa alster finns bara på dvd i Japan och Tyskland, dubbade till tyska ,italienska och utan text. Japan och Tyskland är de enda länderna som är mer filmkultiverade än övriga hollywood-världen.
Tummen upp för folk som Franco Cleef och Alfa som ger ut dessa filmer på dvd med eng text eller dubbning.

Hellbender: Ja det är väl egentligen inte helt enkelt det där.
Personligen anser jag också att dessa botlegsbolag som de du nämnde fyller sina syften. Jag menar hellre det än inget släpp alls.
Svårt det där med vad som får diskuteras och inte.
För precis som du goduko så är jag ett stort fan av Europeisk film och söker film både högt och lågt.

Lite påhopp på Lizzy var det allt av fenech om du läser hela inlägget.
Jag menar det är inte han som satt reglerna och är det inte han som säger till så är det någon annan eller hur?
Därför tyckte jag det var lite fånigt att hårddra detta mot just honom som person. Nu var det väl inte allvarligare än att han kan tackla detta.
Ville bara få det sagt att det är bättre att kritisera regelverket än han som person.

lizzardking: Saken är det att angående dessa bootlegs så får ni snacka er blåa i nyllet om dem jag skiter i vilket men ni får inte sälja eller köpa dem här, det står klart och tydligt i reglerna. Svårare är det inte. Har ni sen problem med mig så ta det antingen med admin eller varför inte ta mig direkt i stället.

fenech: ycker ändå att de där regelverken borde vara tydligare, angående just att KÖPA/ SÖKA EN BOOTLEG, vilket var vad jag reagerade så jäkla starkt på.

Så nu vet vi alltså, att vi inte får önska köpa t.ex SEVEN NOTES IN BLACK på Alfa Digital eller THE BIG ALLIGATOR RIVER på X-rated här på forumet. Kriminellt! .... Hoppas ni inte diskuterar saker ni spelat in från TV här på forumet...

Hellbender: Håller med om att det kanske borde vara tydligare. Men jag ser inga problem med att diskutera nämnda bolag. Men akta er från att diskutera TV-inspelningar (Wink)

Skämt åt sido. det handlar väl egentligen om att man inte öppet får sälja bootleg-kopior. Sedan kan man såklart söka efter en specifik film.
Jag skulle vilja köpa XXX, någon som har den?

Om någon vill sälja en kopia eller liknande kan man kanske sköta det lite snyggt via PM?

Evil Gus: Först vill jag säga att jag tycker ni moderatorer gör ett kanonjobb! Angående bootlegs (vi har ju gjort lite affärer fenech (Very Happy) ) så respekterar jag forumets policy o diskuterar aldrig köp av bootlegs utan sköter sånt i pm (då reglerna är så). Dock, blir jag mer irriterad när en del skriver "nu har jag laddat ner den filmen" eller liknande! Som tur är så har väl även det i det närmaste upphört! Keep up the good job boys (Very Happy)

fenech: håller verkligen med Hellbender! och om jag förstod det hela rätt, så sökte Smeden Giallo a Venezia (som bl.a släppts av Luminous) och fick ta bort denna från sin köpes-annonsering, och då tyckte jag att det hela gick lite väl långt.. och det är inte ofta jag reagerar.

Hellbender: Nu såg inte jag exakt vad det stod från början, men jag är alldeles säker på att ödlan agerade på ett korrekt sätt som jag själv skulle gjort likadant.
Kanske var formuleringen för otydlig i annonsen?

Skit samma, det blev en lång diskussion detta och det känns som vi inte kommer längre i frågan nu. Nu tycker jag vi låter Smedens tråd fylla sitt egentliga syfte.

BeyondTheDarkness: så med andra ord får man diskutera bootlegs?
men inte få tips om var man kan köpa dem?

finns en låång bootleg affärer - samlade tråd under "shopping" som det diskuterats i väldigt mycket.

förut var det ingen som reagerade, nu har det börjat en bootleg-häxjakt här på forumet
(Cool)

förstår inte vad som är problemet med att jaga bootlegs om det inte finns något legitimt / vettigt alternativ. och som fenech säger, det finns massa "officiella" bolag som inte har rättigheter till alla filmer de släpper, bland annat ett par tyska.

ska moderatorerna börja checka läget på alla filmer som säljs? bootleg eller officiell?

Smeden: Oj, inte min mening att starta värsta debatten Smile
Jag sökte som sagt GAV DVD bootlegen för tyckte de kunde var akul att ha den med eng subs. Det är inte direkt att jag sökte i förtvivlan efter den då jag äger den på både italienskt och brasilianskt original =)

Håller ändå med om att det på detta forum är mycket regler ( otydliga) och tjafs och låg nivå lite väl ofta vilket tyvärr gör att man inte hänger här alltför ofta.

Söker dock fortfarande efter Mario Landis filmer på DVD, sedan får ni alla tolka det hur ni vill (Wink)

Bender som moderator på filmsamling måste jag dock höja till skyarna, utmärkt jobb. Här varken kan jag eller vill jag uttala mig om (Cool)

ichi: LizzardKing: Lås den här tråden (Wink) (Laughing)

gokudo: sluta gnälla!

ichi: jag gnäller inte det var meningen som ett skämt (Very Happy)

lizzardking: Funderar på det (Laughing)
Men det ska rensas här, den saken är säker!

fenech: Vill du vara god och förklara dig varför du bad smeden ta bort GIALLO A VENEZIA booten, när det inte står i reglerna att man inte får söka en bootleg.

Och varför rensa? Det här är ju bara en nyttig diskussion, och det är inte första gången en tråd blir off-topic.

Offline Profil
InläggPostat: tor feb 08, 2007 12:32 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
Imponerande :lol:
Bara att fråga på här om ni har frågor om bootlegs ska tillåtas eller ej, Jag har bara följer reglerna och vad admin säger sen så får fenech tolka det som han vill :lol:

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: tor feb 08, 2007 12:33 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
Jag stöder till fullo Lizzardking (framförallt Lizzie gör ett genuint och hängivet jobb!) och andra moderatorers sätt att hålla ordning på forumet! Punkt!

Tread slowly the path of my blog!

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: tor feb 08, 2007 15:38 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tor jun 08, 2006 10:41Inlägg: 3057Ort: Göteborg
Bra sagt Mamoulian! Tycker också våra moderatorer gör ett stort jobb!

InläggPostat: tor feb 08, 2007 15:42 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis sep 20, 2005 11:56Inlägg: 3324Ort: Wexio
Dom gör ett mycket bra jobb och försöker gå efter reglerna så ofta som mycket som möjligt! Men jag tycker att det börjar bli lite väl mycket av den här varan. Jag tycker man ska få leta efter bootlegs och diskutera OM det inte finns nått officielt alternativ.

FNA Smulan.

Over and out.
Offline Profil
InläggPostat: tor feb 08, 2007 17:02 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: tor jan 18, 2007 18:56Inlägg: 14
Tycker att det blev en liten överreaktion här, modsen gjorde helt rätt som låste tråden eftersom det inte är tillåtet med bootlegs här.

Offline Profil
InläggPostat: tor feb 08, 2007 17:11 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSite AdminSite AdminBlev medlem: fre mar 26, 2004 11:56Inlägg: 1155
OK, OK. Så här är det. Reglerna är inte otydliga. Prat om piratgrejer är förbjudet.
Sen att vi som moddar forumet ofta ser mellan fingrarna med många diskussioner kan förstås uppfattas som dubbelmoral. Men det argumentet kommer nog bara fram för att någon vill att allt ska vara tillåtet och ska ha sin vilja igenom.
Alternativen är dessa:
Antingen behåller vi reglerna som de är, och låter moderatorerna sätta gränserna, och jag tycker vi håller en ganska jämn nivå. Jag tror att de flesta vet vad som är OK. Köpa och sälja bootlegs är exempelvis INTE OK.
Eller så skriver vi om reglerna så att de BLIR otydliga och får en massa tjafs om vad som är tillåtet eller inte.

Det har blivit en del gnäll på forumet genom åren. Ni måste inse att vi har växt en hel del, och på ett stort forum blir man tyvärr tvungen att leka polis lite mer. Faktum är att det var anarki här ett tag när bara jag och David var moddar (och bitvis frånvarande båda två). Nån förutom Rob Bottin som vill ha tillbaka den sköna stämningen?

InläggPostat: tor feb 08, 2007 22:45 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: mån maj 31, 2004 20:14Inlägg: 1248
Citera:
OK, OK. Så här är det. Reglerna är inte otydliga. Prat om piratgrejer är förbjudet.

Ursäkta, men det finns massor av prat om piratutgåvor och nedladdade filmer och serier i hur många trådar som helst. Problemet med att inte ha konsekventa regler blir ju att moderatorerna får rycka in lite godtyckligt. Om något så borde väl i så fall reglerna skrivas om så att de blir tydligare.

Vad det gäller piratutgåvor så borde det väl inte vara så svårt? Förbud av köp och säljannonser av pirater. Däremot så tycker jag att det går lite för långt om man börjar hoppa på inlägg som typ "Hur är Alpha Digitals släpp av 7 Notes in Black? Eller stoppa att folk skriver omdömen om senaste Masters of Horror-avsnittet även om det inte råder nån tvekan kring hur folk ser dessa avsnitt. Nu sker ju iofs inte det, men jag tycker ändå att det lämnar utrymme för ett stort mått av godtycke. På det stora hela tycker jag att det funkar bra, men jag vill verkligen inte se hårdare moderering och kontroll.

Diffusa regler med godtyckliga tolkningar är dock nåt som riskerar att skapa bråk.

InläggPostat: fre feb 09, 2007 10:41 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön maj 29, 2005 10:07Inlägg: 3900
I went down to the beach and saw Kiki
She was, like, all "ehhhh"
And I was, like, "whatever!"

Then this chick comes up to me and she's all, like,
"Hey, aren't you that dude?"
And I'm, like, "yeah, whatever!"

So later I'm at the pool hall
And this girl comes up
And she's, like, "awww"

Cuz this is my
United States of Whatever!
And this is my
And this is my

And then it's three A.M.
And I'm on the corner, wearing my leather
This dude comes up and he's, like, "hey, punk!"
I'm, like, "yeah, whatever!"

Then I'm throwing dice in the alley
Officer Leroy comes up and is, like,
"Hey, I thought I told you..."

And then up comes Zafo
I'm, like, "yo, Zafo. What's up?"
He's, like, "nothin'"
And I'm, like, "that's cool."

Cuz this is my
And this is my

Offline Profil
InläggPostat: fre feb 09, 2007 11:57 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: lör jul 03, 2004 07:58Inlägg: 7393Ort: Beneath the Engulfed Metropolis of Noxious Exhalations
En ändamålsenlig klassiker du hade på lager där, Bazze... :razz:

Tread slowly the path of my blog!

The Collection
Offline Profil
InläggPostat: sön feb 11, 2007 16:20 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGoremeisterGoremeisterBlev medlem: sön okt 26, 2003 10:21Inlägg: 4893
Som sagt, det som bör vara förbjudet är "köp/säljes" av bootlegs och hur man får tag på ripar. Resten, som snacka om filmer man sett på bootleg mm, är ju såklart helt okej. Vi som är äldre vet ju att det var så man börja med film, skaffa oklippta kopior mm.

Så ödlan gjorde helt rätt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 1
11 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori