Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Musik  ~  Black Metal Ist Krieg

Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
InläggPostat: fre dec 15, 2006 12:05 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis sep 20, 2005 11:56Inlägg: 3324Ort: Wexio
Ja dom spelade anti-cosmic metal of death enligt Jon. Jag har t.o.m. en tröja hemma där det står "Anti Cosmic Metal of Death since 1991" på ryggen. Jon verkade gilla att hitta på egna saker för det är en genre jag aldrig hört talas om innan, o så har vi ju MLO... Jon blev också inspirerad av döds metal när han skrev sitt material har jag hört. Men att säga om texterna skulle vara dödsiga eller blackiga är svårt tycker jag då det är mycket satanism och blasphemi. Men o andra sidan är gammal death metal mycket blasphemisk, tänker på band som Morbid Angel, Possessed och så vidare. Ja i stort sett alla gamla band inklusive de svenska jättarna Entombed och Dismember skrev ju en hel del blasphemiska texter men få så sataniska som Dissection. Dismember har låtnamn som Reborn in Blamsphemy t.ex. Inte att glömma är att Dissection hette Satanized innan dom bytte namn till Dissection. Så enligt Jon och mig spelade dom döds men enligt sjukt många personer där ute i sverige och världen så spelade dom black. Och t.o.m. jag måste erkänna att dom i vissa stunder låter mycket blackiga!

FNA Smulan.

Over and out.
Offline Profil
InläggPostat: fre dec 15, 2006 12:30 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: ons okt 11, 2006 21:00Inlägg: 272Ort: Jönköping
För min del tror jag att det ligger en del i sången. För mig ska dödsmetall ha growl, At the Gates är undantaget. Dissection stack ju ut en del innan alla andra band började låta likadant. Men sen har jag väll förknippat Dissection mer med de norska BM banden som dök upp ungefär samtidigt. De umgicks väll en del om jag inte är helt ute cyklar.The Somberlain är väll dedikerad till Euronymous. Det är nog därför som jag räknar dem mer till BM än DM.

InläggPostat: fre dec 15, 2006 12:56 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
Personligen så tycker jag att Dissection var den perfekta symbiosen mellan döds och black, kommer aldrig att komma ett band som når upp till deras kapacitet och låtar i den genren. Jag har lyssnat som fasiken på Reinkaos den senare tiden tiden och tycker att den är en vidare utveckling av deras musik, dock inte den bästa kanske, men en jävligt bra skiva och ett värdigt avslut på Dissection. Men det tar en hel del tid och lyssnande för att den ska kännas bekväm hos en. Jon dedikerade alla de akustiska partierna på The Somberlain till just Euronymous och det evigt "cursed" Mayhem. Fan, får nog slänga på den igen visst :lol:

Bring Me The Blogg Of lizzardking
Offline Profil
InläggPostat: lör dec 16, 2006 16:39 Svara med citat
SplatterheadSplatterheadBlev medlem: lör okt 14, 2006 08:23Inlägg: 682
Deicide krossar o mörbultar.De är som en ångvält som far fram.Har man hört dom så behövs inga andra band. 8) OK,OK...dom sägs lira dödsmetall,men jag tycker dom är långt mer svarta o grymma än ex. Mayhem.Deicide är Deicide o inget annat än Deicide.

Offline Profil
InläggPostat: lör dec 16, 2006 20:01 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSite AdminSite AdminBlev medlem: fre mar 26, 2004 11:56Inlägg: 1155
Black Metal ist utan finess.

InläggPostat: lör dec 16, 2006 20:10 Svara med citat
macumba skrev:
Deicide krossar o mörbultar.De är som en ångvält som far fram.Har man hört dom så behövs inga andra band. 8) OK,OK...dom sägs lira dödsmetall,men jag tycker dom är långt mer svarta o grymma än ex. Mayhem.Deicide är Deicide o inget annat än Deicide.

svartare än mayhem? deicide har inte haft en sångare som skurit handlederna av sig för att sedan skjuta sönder sin skalle med hagelbössa, en gitarrist som blivit mördad och lägg därtill lite kyrkbränder.
mayhem var galna på riktigt, deicide är bara ett gäng provokatörer, så det så 8)

InläggPostat: sön dec 17, 2006 13:09 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis sep 20, 2005 11:56Inlägg: 3324Ort: Wexio
Mayhem var och är onska, mer så än Deicide.

Allt jag har o säga om At the Gates är väl att Slaughter of the soul är ett mästerverk, deras bästa men att Tompa suger balle.

Dissection är kanske världens bästa band oavsätt genre...

FNA Smulan.

Over and out.
Offline Profil
InläggPostat: sön dec 17, 2006 13:14 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: sön mar 13, 2005 22:50Inlägg: 1239Ort: Husqvarna..
Jag tycker helt tvärt om.. With Fear I Kiss The Burning Darkness och The Red In The Sky Is Ours är mina favoriter med At The Gates.. Slaughter Of The Soul kan jag tyvärr inte med alls..

Smaken är som baken.. delad :D

/Ullis

tog bort din quote/lk

InläggPostat: sön dec 17, 2006 13:19 Svara med citat
Precis. Jag måste säga att deras "Death Metal" alster är helt ok men när bröderna Björler började skriva material på allvar i och med Slaughter så visade dom vilka genier dom är. Slaughter är första och sista thrashskivan At the Gates gjorde och jag diggar det hårt!

FNA Smulan.

Over and out.
Offline Profil
InläggPostat: sön dec 17, 2006 15:41 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jul 08, 2004 16:28Inlägg: 15300Ort: Skaune
At the Gates och deras Slaughter of... finner jag vara den mest överskattade plattan av alla, har lyssnat x antal ggr på den och ändå så ser jag inte vad som är så bra med den. Tompa är också grovt överskattad han med för delen :lol:

Jag håller med OndSaft där: Black Metal ist utan finess.
Fast egentligen så vet jag att han dyrkar Immortal, varför tror ni han var i Norge :wink:

Offline Profil
InläggPostat: sön dec 17, 2006 16:36 Svara med citat
Beyond the Darkness: Jojo,jag kan den där berättelsen.Har läst Lords of Chaos.Men att Dead skar sig o sköt skallen av sig hade inte så mycket med black metal att göra.Det hade mer med han själv att göra.Aarseth mördades av Vargen(så sägs det)...och det hade mer med konkurrens om herraväldet på den scenen att göra.En rätt klassisk sak bland ungdomar,om än en extrem sådan.Jag tycker inte Mayhems musik är nå't speciellt...den är väldigt tam.Deicide är ett veritabelt ursinne jag tycker få band bland svartmetallarna/dödsmetallarna besitter.Bentons hat är verkligt/äkta.Tycker att de flesta banden är posörer.Helvetet gillar Deicide och det är inte för inte. 8) Dessutom är Deicide fortfarande kontroversiella.De behöver inte göra nå't speciellt för o få nobben.De fick ju'nte lira i Nantes för att ungdomar hade vandat en kyrkogård i närheten...och nobbades i Chile pga en "uppseendeväckande" konsert-affisch.Det kallar jag metal! PS. Mayhem skulle inte va' nå't speciellt om det inte hade var't för de tragiska sakerna kring dom.

Senast redigerad av Baron Blood tis dec 26, 2006 11:37, redigerad totalt 3 gånger.

Offline Profil
InläggPostat: sön dec 17, 2006 16:51 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSite AdminSite AdminBlev medlem: fre mar 26, 2004 11:56Inlägg: 1155
lizzardking skrev:
Fast egentligen så vet jag att han dyrkar Immortal, varför tror ni han var i Norge :wink:

Hihi. Immortal är väl arketypen av metal utan finess... Däremot kan de vara jävligt underhållande.
Fast At the Gates är ju bra!

InläggPostat: sön dec 17, 2006 17:38 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: sön jan 25, 2004 19:26Inlägg: 1760
macumba: Ha i åtanke att mycket av det som står i Lords Of Chaos bara är svammel utan verklighetsförankring. Och att Mayhem inte skulle varit något om det inte var för det runtomkring bandet finner jag skrattretande. Få andra album kan mäta sig med De Mysteriis Dom Sathanas. Deicide är väl posörer om några. Döds metalens svar på Jackass liksom, ett gäng clowner med bajsfetisch. Sen att det gjort en del okey album visst, med det finns betydligt bättre band i genren. Och att det skulle vara något att bli bannade i något Sydamerikanskt land känns inte som något speciellt, det har väl till och med Dark Funeral blivit, de klåparna.

Offline Profil
InläggPostat: mån dec 18, 2006 09:18 Svara med citat
Geten:Det där med Deicide är ju min egen smak,va' gäller musiken.Lords of Chaos kan mycket väl vara svammel.På tal om Mayhem...man får det intrycket att uppmärksamheten kring dom mest beror på ett "sensationellt"självmord,ett bestialiskt mord på en gitarrist,kyrkbränder,fängelsestraff osv.Tror knappast det hade varit speciellt mycket snack om bandet,annars.Folk pratar ju mer om de tragiska händelserna än själva musiken.Och se'n får man ju'nte glömma skriverierna om Aarseth som fotograferar Deads lik.Enbart musiken kan knappast ha gjort gruppen känd/ökänd.Dessutom har Vargen direkt eller indirekt gjort Mayhems namn mer känd vida omkring.

Offline Profil
InläggPostat: mån dec 18, 2006 12:51 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: sön nov 02, 2003 01:54Inlägg: 38Ort: Sunne
ska man se det så är väl inte deicide så mycket bättre...benton har väl gjort sitt bästa för att framstå som en högljudd provokatör - mycket av fokus har ju legat på just honom och inte bandet som sådant. är man mer "evil" för att man har ett kors inbränt i pannan så är ju cliff i driller killer minst lika ond tex :)

jag gillar båda banden men mayhem är mer galenskap helt enkelt.

InläggPostat: mån dec 18, 2006 13:25 Svara med citat
Allt runtom Deicide bör man ta med en nypa sylt då Benton är en riktig skrävlare :lol: Musiken är bra emellanåt, samma med Mayhem där. Ibland funkar det och i bland inte. Immortal däremot :D Här pratar vi onda gossar Bild

Offline Profil
InläggPostat: mån dec 18, 2006 16:02 Svara med citat
Immortal är helt ok, har gjort en del bra t.ex. hela skivan Sons of the Northen Darkness. Att man inte kan ta dom på fullt allvar är en sak men helt ok musik. Mayhem är bra som fan, mycket bättre än Immortal.

Hur det kommer sig att vi ens diskuterar At the Gates i en blackmetal tråd vet jag inte men Slaughter of the Soul är ett mästerverk i mina ögon, dock är det precis som du säger om inte jag sa det först Lizzardking att Tompa är sjukt jävla överskattad! Det bästa vi nånsin kommer få höra med Tompa är Crowned in Terror med The Crown men han är inte alls i samma liga som Johan!

Att säga att blackmetal är utan finess är ganska dumt. Fasst o andra sidan beror det på vad man ser som black. Om man påstår att band som t.ex. Marduk (svensk jävla blackmetal), Dissection (i mångas ögon black) och Naglfar (svenska bandet är väl nån hybrid) är finesslösa så vet man inte vad man pratar om.

FNA Smulan.

Over and out.
Offline Profil
InläggPostat: mån dec 18, 2006 16:16 Svara med citat
Hela prylen egentligen med Black Metal är egentligen bara att de ska stå och hota fotografen med diverse gamla räfsor de har lånat från något gammalt museum :lol: Orginaliteten i sig är hos de flesta av banden där inget vidare då 97% av dem har rippat av Venom som i sig inte var några höjdare i heller. Ska man räkna intressanta Black Metal band så får dem plats på mina 10 fingrar.

Att Mayhem är bättre än Immortal, där håller jag inte med dig. Immortal sträcker sig längre både musikaliskt och intressantare än Mayhem.

Dissection ser jag inte som ett ordinärt Black Metal band, inte Marduk i hellre. De har skapat sig en egen nisch. Naglfar har jag missat helt så där vet jag visst inte vad jag pratar om eller också är de bara finesslösa i och med jag har missat att lyssna på dem :lol:

Offline Profil
InläggPostat: mån dec 18, 2006 16:35 Svara med citat
Det finns annan black än norsk blackmetal som du uppenbarligen tänker på när vi snackar black. Visst jag kan säga så mycket som att norsk black är det första jag tänker på också men att säga att t.ex. Marduk inte är black tycker jag är fel! Varför är det inte black? Och om vi ska gå tillbaka till ursprunget av black metal (du nämnde Venom som mycket riktigt myntade uttrycket black metal) så får vi inte glömma ett av världens bästa band, Mercyful Fate som räknades som black back in the days! Om Mercyful Fate är finesslöst så vet jag inte vad jag heter!

Immortal är sämre en Mayhem för att dom inte har samma känsla och att säga att dom sträcker sig längre rent musikaliskt håller jag inte heller med om. Dom kanske håller på med mer aukustiska partier och kanske inte är lika råa men den dagen nån snubbe från Immortal kommer och piskar skinn som Hellhammer ov Mayhem gör då ska jag pissa i min egen mun! :wink: Det är inte bara Hellhamer som är übergrym utan alla medlemmar är duktiga musiker även om dom kanske inte va det i början av 90-talet. Och som jag sa innan Mayhem är mer känsla!

Men egentligen lyssnar jag inte på black, jag lyssnar på svensk döds och thrash... :wink:

FNA Smulan.

Over and out.
Offline Profil
InläggPostat: mån dec 18, 2006 16:52 Svara med citat
Jag har inte sagt att Marduk inte är ett Black Metal band, jag sa de är inte ett ordinärt Black metal band. Väldans skillnad det du :wink:

Mercyful Fate är det enda av dem Black banden du har räknat upp som jag finner bra förutom Dissection och Marduk då och Immortal givetvis, musikaliskt är dem inte så värst black för mig däremot lyriken är det. Musikaliskt så var dem ljusår i från alla andra och med tanke på att deras plattor håller än så gäller det väl fortfarande :lol:

Jag kan inte se storheten i just Mayhem som alla andra gör visst, jag finner dem alldeles för tråkiga för det. Samma med Darkthrones A Blaze in... har jag fortfarande inte kunnat ta mig igenom första låten på utan att stänga av.

Själv lyssnar jag på allt, bara det är bra :wink:

Offline Profil
InläggPostat: tis dec 19, 2006 00:22 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: mån sep 27, 2004 10:02Inlägg: 379
Samma här, lyssnar på allt bara det är bra! :D

Och mycket som nämnts här är väldigt bra!
At the Gates "Slaughter of the Soul" är tex en av mina favoritskivor (och nej, självklart är det inte black metal).

Mercyful Fate också så klart! Deras tidiga skivor är otroliga och detsamma gäller Dissection!

Av Immortal håller jag nog "At the Heart of Winter" som deras bästa.

Offline Profil
InläggPostat: tis dec 19, 2006 02:09 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: tis okt 04, 2005 20:22Inlägg: 2281
Speciellt introt i låten At the Heart of Winter är klockrent.

InläggPostat: tis dec 19, 2006 11:03 Svara med citat
Gillar nå'n Mayhem så respekterar jag det.Jag gillar inte Mayhem.Det skulle va' trist om alla gilla' samma saker.Och jag gillar Deicides musik o texter.Bentons beteende är inte vad som får mig o lyssna på dennes grupp.För övrigt är han väl för Deicide vad Lemmy är för Motörhead,antar jag.Jag har plattor med ex. Dark Funeral hemma,men jag föredrar Deicide,faktiskt.Det är inte så noga för mig om det kallas svartmetall eller dödsmetall...tycker att Deicide lirar satanisk/diabolisk musik helt enkelt(inte minst för texterna) och det attraherar mig.Punkt slut. 8) PS. Deicide lirar precis den musik jag delvis gillar och vill höra.Blev faktiskt ett fan i år! Hoppas dom kommer till SRF -07.

Offline Profil
InläggPostat: tis dec 19, 2006 16:28 Svara med citat
Lizzardking, jag antar att du med ordinär black metal menar norsk gammal black i stil med immortal, darkthrone och mayhem. SJälv tycker jag det är fel att säga ordinär black metal. Borde inte det i så fall vara Venom och liknande musik. Det är sant som du säger att man nu antagligen skulle räkna Mercyful Fate som satanisk heavy metal men på den tiden räknades mycket satanisk (nästan all) musik som black metal, som samlingsnamn. Detta har nu ändrats och black metal är idag en mycket smal genre men det finns ändå olika slags black metal där norsk är den antagligen största. Men det är ändå konstigt att se en del av black metal scenen som den ordinära det är som att säga att Nile inte är death metal för att dom inte låter som Cannibal Corpse. Jag förstår vad du menar men håller nog inte med. Black metal är inte utan finess!

Och ja tillsammans med Dissection är Mercyful Fate det klart bästa av banden, långt mycket bättre än nått norskt!

FNA Smulan.

Over and out.
Offline Profil
InläggPostat: tis dec 19, 2006 19:02 Svara med citat
När jag menar ordinär Black Metal så menar jag dagens Black Metal. Venom och Mercyful Fate är ju för sig själv givetvis. Förr i tiden räckte att du var hård rockare så var man per automatik satanist.
Visst är Dödsscenen ordinär den med där var och vart annat band låter som karbonkopior av varandra precis som i Black Metal genren. Jag föredrar Nile framför Cannibal Corpse vilken dag som helst då Nile inte har blivit tråkiga och bara upprepar sig vilket C.C. gör.

Sen har du nog fått det om Black Metal är utan finess om bakfoten lite. Det var OndSaft som myntade uttrycket, jag höll bara med :wink:

OndSaft skrev:
Black Metal ist utan finess.

lizzardking skrev:

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 10 av 11
269 inlägg
Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori