Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Other Horror  ~  De bästa Lovecraft-filmerna?

InläggPostat: tor okt 14, 2010 14:23 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: tor okt 14, 2010 14:14Inlägg: 5
Lovecraft-filmatiseringar råder det tyvärr ganska stor brist på, i alla fall bra sådana.

De bästa är enligt mig Re-animator och Dagon, även om de drar mer åt skräck-komedi än vad Lovecraft avsedde. Även stumfilmsversionen av Call of Cthulhu är sevärd om man är ett fan.

Vilka är de bästa Lovecraft filmerna enligt er? Suktar efter tips... :)

Offline Profil
InläggPostat: tor okt 14, 2010 14:29 Svara med citat
AnvändarvisningsbildKing of SplatterKing of SplatterBlev medlem: tor jun 07, 2007 14:32Inlägg: 6313Ort: Haddonfield
Välkommen till forumet!!

Utöver de du listar så gillar jag dessa:

The Unnamable (1988)
Necronomicon (1993)
From Beyond (1986) KLOCKREN favorit!!! 8)

InläggPostat: tor okt 14, 2010 15:54 Svara med citat
Argento Rules skrev:
Välkommen till forumet!!

Utöver de du listar så gillar jag dessa:

The Unnamable (1988)
Necronomicon (1993)
From Beyond (1986) KLOCKREN favorit!!! 8)

Tack för tipsen!
Har redan sett From Beyond, och gillade den också om jag minns rätt.

De två andra har jag inte sett, men ska definitivt kolla upp dem.

Håller även på att ladda ner The Resurrected som är en adaption av The Case of Charles Dexter Ward. Ska bli spännande... :)

Offline Profil
InläggPostat: tis okt 19, 2010 22:42 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: tor jan 14, 2010 12:24Inlägg: 329Ort: Huddinge
Finns nog inte så mycket mer att säga! Har sett en jäkla massa Lovecraft-filmatiseringar, och Re-animator, From Beyond, Dagon och Call of Cthulhu är klart bäst.

Kortfilmen AM1200 är inte Lovecraft-baserad, men den har klart Lovecraftianska övertoner. Och den är riktigt bra!

Offline Profil
InläggPostat: lör okt 23, 2010 13:44 Svara med citat
Jag kollade in trailern till AM1200 och tyckte den verkade lovande :).
Tyckte mig även skymta Leland Palmer från Twin Peaks, vilket gjorde mig än mer sugen att se den. Ska definitivt försöka leta upp den.

För övrigt håller HPLHS på med en filmatisering av The Whisperer in Darkness som snart är klar. Trailern går att beskåda här http://www.youtube.com/watch?v=A_ee9K9h ... r_embedded

Efter deras stumfilmsversion av Call of Cthulhu är jag verkligen peppad på denna film, då de verkar vara väldigt abitiösa trots begränsad ekonomi och så vidare.
Värt att hålla ögonen öppna för.

Offline Profil
InläggPostat: lör okt 23, 2010 22:20 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGiallo AficionadoGiallo AficionadoBlev medlem: fre dec 19, 2008 01:58Inlägg: 12061
Finns en rulle från början av 70-talet, The Dunwich Horror.
Har inte sett den, men hört av en del som sett den att den
är bra o ska ha schyssta FX.

Säg vilka som är dåliga, så vet man vilka du sett o vilka man ska undvika o nämna här. :mrgreen:

Offline Profil
InläggPostat: sön dec 05, 2010 13:33 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter fanSplatter fanBlev medlem: tis mar 02, 2004 11:24Inlägg: 218
Howard Lovecraft är som bäst när man läser dennes böcker...
"Herbert West—Reanimator" är en lysande novell.
Men första Re-animator-filmen är väldigt bra också.

InläggPostat: tis jan 04, 2011 11:12 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: ons jun 30, 2010 19:16Inlägg: 67
Easy pick, för mig är det klart Dagon. En film som följer väl Shadow over Innsmouth-novellen men ändå blandar in hela Lovecrafts "monster värld"

Offline Profil
InläggPostat: fre jan 14, 2011 17:04 Svara med citat
Lovecraft skrev:
Easy pick, för mig är det klart Dagon. En film som följer väl Shadow over Innsmouth-novellen men ändå blandar in hela Lovecrafts "monster värld"

Håller med dig om att den är riktigt bra :).
Hade tänkt se den ikväll, tills jag upptäckte att The Last Lovecraft: Relic of Cthulhu läckt ut på en stor fildelarsida :).

Det är en ny skräck-komedi med Lovecraft-tema som verkar mycket lovande. Ska se den nu, återkommer senare med betyg.

Här är trailern
http://www.youtube.com/watch?v=QOWtgLneeNE

Offline Profil
InläggPostat: ons feb 09, 2011 01:05 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: tor jan 14, 2010 12:24Inlägg: 329Ort: Huddinge
Varför envisas med att blanda in humor i Lovecraft? Lovecraft ska vara kolsvart och helt utan hopp.

Offline Profil
InläggPostat: mån apr 04, 2011 14:20 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGorehoundGorehoundBlev medlem: sön mar 13, 2005 22:50Inlägg: 1239Ort: Husqvarna..
Kan rekommendera filmatiseringen om The Case Of Charles Dexter Ward som heter Resurrected från 1992.

http://www.imdb.com/title/tt0105242/combined

/Ullis

InläggPostat: ons apr 06, 2011 15:53 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons mar 24, 2004 21:49Inlägg: 2155
Finns det någon som har kikat på The Last Lovecraft: Relic of Cthulhu ? Är den bara skräp eller?

Det verkar onekligen så iaf :lol: :

Citera:
Jeff is an ordinary guy that is stuck at a dead end job with a boring life, but when a strange old man gives him an Ancient relic and tells him that he is the last bloodline of H.P. Lovecraft, He and his friend Charlie embark on an adventure to protect the relic piece from falling into the hands of the Starspawn and his minions that wish to reunite the relic and release Cthulhu back into the world

Offline Profil
InläggPostat: tis jun 07, 2011 20:45 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: tor mar 09, 2006 08:35Inlägg: 633Ort: Monster island
En rätt rolig rulle som få verkar ha sett är den italienska Road to L. Den är inte baserad på någon direkt Lovecraftstory, men får in stämningen rätt bra ibland.

InläggPostat: mån jun 13, 2011 18:07 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: tor jan 06, 2005 01:32Inlägg: 5978Ort: Camp Blackfoot
Castle Freak, som bygger på en HPL-novell, är en rätt hopplös och skitig historia som har en hel del läckra miljöer och grisiga gorescener.

Sveriges bästa e-tidning för skräck-, kult- och genrefilmsentusiaster: http://www.frombeyond.se
Offline Profil
InläggPostat: fre sep 09, 2011 12:18 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: mån mar 17, 2008 12:44Inlägg: 367Ort: Västra Götaland
Ser att ni glömt nämna Jan Svankmajers film: Lunacy.
Enastående vacker skräckfilm! Makaber, surrealistisk och mycket rofylld.

InläggPostat: ons sep 14, 2011 19:32 Svara med citat
På vilket sätt är Lunacy en Lovecraft-film? (Har inte sett den).

Offline Profil
InläggPostat: ons sep 14, 2011 22:06 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: mån mar 17, 2008 12:44Inlägg: 367Ort: Västra Götaland
Den är baserad på en Lovecraft-novell.
Den handlar om ett mentalsjukhus där patienterna och läkarna har omvända roller.

InläggPostat: ons sep 14, 2011 22:20 Svara med citat
Hmm... Edgar Allan Poe och Marquis de Sade enligt IMDb?

Offline Profil
InläggPostat: ons sep 14, 2011 23:07 Svara med citat
WooH, sorry som fan!!!
Är lite för trött just nu XD XD

InläggPostat: tor sep 15, 2011 18:24 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: fre mar 05, 2004 22:42Inlägg: 1229
Starving Insect skrev:
Lovecraft ska vara kolsvart och helt utan hopp.

Det där var fanimej en klockren beskrivning!

Mina primära bloggar:
Fanatisk Film|Magnifik Musik|Bedårande Böcker
Offline Profil
InläggPostat: lör sep 17, 2011 16:36 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: lör sep 17, 2011 16:26Inlägg: 3
Hej,

kolla gärna in min kortfilm The Tunnel:
viewtopic.php?f=11&t=12151

Det är ingen Lovecraft-film men är väldigt Lovecraft inspirerad.

Offline Profil
InläggPostat: ons nov 07, 2012 17:33 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: ons jul 28, 2004 16:55Inlägg: 937Ort: Midian
Whisperer in the darkness är fantastiskt bra med helt rätt Lovecraftkännsla över sig. Här har ni en trailer. http://www.youtube.com/watch?v=pd5gWGfnK5M

InläggPostat: sön mar 31, 2013 07:16 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: fre jan 23, 2004 16:10Inlägg: 479
Starving Insect skrev:
Varför envisas med att blanda in humor i Lovecraft? Lovecraft ska vara kolsvart och helt utan hopp.

bullar å baugetter två tummar upp till kommentaren, klart som korvspad att Lovecrafts verk inte ska förpestas med dravel som tyvärr verkar vara standarden

InläggPostat: tor okt 24, 2013 16:47 Svara med citat
NewbieNewbieBlev medlem: tis okt 15, 2013 18:39Inlägg: 7Ort: Huskvarna
Kan bara hålla med, men samtidigt så tycker jag nog att Dagon är en rätt bra överföring av Lovecraft till nutiden.
Men Whisperer in Darkness måste nog, tillsammans med Call of Cthulhu, vara de Lovecraft-filmatiseringar som lyckats bäst med att få rätt atmosfär..
Hade varit kul att se Del Toro's filmatisering av "At the mountains of madness". Dock stängde ju Hollywood totalt ner projektet när han vägrade skriva in en kärlekshistoria..
Jaja, jag skrev ett inlägg för nån månad sen om det hela på min blogg.
( http://ohlovelygore.blogspot.se )

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 1
24 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori