Aktuellt Visningar Forum Kontakt Forumstart
Forumindex
Författare Meddelande

<  Other Horror  ~  Skräck i historiska miljöer

InläggPostat: tis jun 29, 2010 18:57 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: tor jan 14, 2010 12:24Inlägg: 329Ort: Huddinge
Inspirerad av trailern till Black Death startar jag den här tråden, om skräckfilm som utspelar sig i historiska miljöer!

Skräckfilm bygger väldigt ofta på att karaktärerna placeras i en isolerad miljö, där utsattheten blir som störst. Nu för tiden måste filmer alltid poängtera att personerna inte har någon täckning på mobilerna.

Själv tycker att att det mesta om förr i tiden (allt innan 1930 typ) är fruktansvärt obehagligt. Fyfan vilken mardröm att vakna upp på medeltiden. Settingen är helt perfekt för skräckfilm! Fatta hur satans jävla isolerad och utsatt man är ute i skogen på medeltiden liksom!

Kort sagt, jag gillar verkligen skräckfilm som utspelar sig förr i tiden. Det har gjorts en bunt rullar som utspelar sig i vilda västern (Dead Birds, Ravenous, The Burrowers), och jag har gillat varenda en. Gamla 60-talsrullar som utspelar sig i något sorts diffust 17-1800-tal är alltid mysigt också. 1800-talet har massor av kopplingar till spöken och annat läbbigt.

Sauna gillade jag som fan, den fångade verkligen den isolerade ångestkänslan jag kan få av att läsa historieböcker.

Tips tack! Diskutera på!

Offline Profil
InläggPostat: ons jun 30, 2010 15:14 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: tis jan 17, 2006 14:29Inlägg: 415
Nästan allt hammer horror har gjort borde ju falla dig i smaken.

http://www.f1pick.com
http://www.adalensmusik.se/
http://www.cosmicwhale.com
Offline Profil
InläggPostat: fre feb 11, 2011 09:46 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: ons feb 02, 2011 09:28Inlägg: 46
Starving Insect skrev:
Själv tycker att att det mesta om förr i tiden (allt innan 1930 typ) är fruktansvärt obehagligt. Fyfan vilken mardröm att vakna upp på medeltiden. Settingen är helt perfekt för skräckfilm! Fatta hur satans jävla isolerad och utsatt man är ute i skogen på medeltiden liksom!

Kort sagt, jag gillar verkligen skräckfilm som utspelar sig förr i tiden. Det har gjorts en bunt rullar som utspelar sig i vilda västern (Dead Birds, Ravenous, The Burrowers), och jag har gillat varenda en. Gamla 60-talsrullar som utspelar sig i något sorts diffust 17-1800-tal är alltid mysigt också. 1800-talet har massor av kopplingar till spöken och annat läbbigt.

Sauna gillade jag som fan, den fångade verkligen den isolerade ångestkänslan jag kan få av att läsa historieböcker.

Tips tack! Diskutera på!

Uhm... Medeltiden höll på från 500-talet till 1500-talet....

Enligt den där tidsräkningen föddes Mel Brooks på Medeltiden.

Offline Profil
InläggPostat: fre feb 11, 2011 14:46 Svara med citat
AnvändarvisningsbildGore AddictGore AddictBlev medlem: tor jan 14, 2010 12:24Inlägg: 329Ort: Huddinge
Haha jag menade historiska miljöer i allmänhet, inte specifikt medeltid :P

Offline Profil
InläggPostat: fre feb 11, 2011 15:01 Svara med citat
AnvändarvisningsbildNewbieNewbieBlev medlem: ons feb 02, 2011 09:28Inlägg: 46
Starving Insect skrev:
Haha jag menade historiska miljöer i allmänhet, inte specifikt medeltid :P

Snygg räddning. :D

Offline Profil
InläggPostat: fre feb 11, 2011 15:33 Svara med citat
Ok jag erkänner, jag trodde att medeltiden tog slut 1932 :(

Offline Profil
InläggPostat: sön feb 13, 2011 17:36 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatterheadSplatterheadBlev medlem: mån dec 06, 2010 23:48Inlägg: 956
Gillar detta med, söker själv "nya" i det stuket och fick några tips i tråden om Graverobber filmer. Men kolla in Bava, han gjorde ett gäng fina, Bava boxarna rekommenderas starkt! Vincent Price har gjort en hel del i gamla fina miljöer, tex Haunted Palace, Hound of Baskerville etc, finns massor!

InläggPostat: fre feb 18, 2011 20:17 Svara med citat
Ozzy skrev:
Gillar detta med, söker själv "nya" i det stuket och fick några tips i tråden om Graverobber filmer. Men kolla in Bava, han gjorde ett gäng fina, Bava boxarna rekommenderas starkt! Vincent Price har gjort en hel del i gamla fina miljöer, tex Haunted Palace, Hound of Baskerville etc, finns massor!

Mm, Vincent Price (alternativt Christopher Lee) i slottsmiljö ligger mig mycket varmt om hjärtat... Likaså Bavas gotiska filmer, Kill Baby Kill är magisk.

Var lite besviken på Black Death, den var inte så medeltidsbrutal som jag hade hoppats.

Offline Profil
InläggPostat: sön jun 26, 2011 13:07 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons aug 20, 2008 23:10Inlägg: 2052Ort: I Roslagens Famn
Starving Insect skrev:
Ok jag erkänner, jag trodde att medeltiden tog slut 1932

:lol:

Season Of The Witch kanske mer äventyr men utspelar sig under 1300-talet.

min samling & önskelista

http://www.discshop.se/hem/astoon/

mina filmer för utbyte

http://www.skrackfilm.org/forum/viewtopic.php?f=14&t=9783
Offline Profil
InläggPostat: tor jul 07, 2011 09:43 Svara med citat
AnvändarvisningsbildDr ButcherDr ButcherBlev medlem: lör mar 06, 2004 11:08Inlägg: 5524Ort: Gällivare The Hole in Lapland.
Ingen skräck dock men väl en thriller med giallo vibbar
Rosens Namn med Sean Connery och en ung Christian Slater Connery är en brottslösande munk som kallas till ett kloster där mord äger rum.
Är nu ett tag sen jag såg den, men har för mig att den var djävligt bra!

InläggPostat: tor jul 07, 2011 12:13 Svara med citat
King of SplatterKing of SplatterBlev medlem: mån okt 23, 2006 15:01Inlägg: 6123
Rosens Namn är väldigt bra, visades på tv för inte så länge sedan...

Här är min recension av den: http://daydreamer-historychannel.blogsp ... %281986%29

InläggPostat: tor jul 07, 2011 12:26 Svara med citat
AnvändarvisningsbildDr ButcherDr ButcherBlev medlem: lör mar 06, 2004 11:08Inlägg: 5524Ort: Gällivare The Hole in Lapland.
Den släpps på Blu-ray 2 augusti i USA. Vet inte om discen är regionsfri eller inte.

Man kan förboka den på bla planetaxel.com

InläggPostat: tor jul 07, 2011 20:07 Svara med citat
AnvändarvisningsbildModeratorModeratorBlev medlem: fre mar 05, 2004 22:42Inlägg: 1229
Det är en fantastisk film! BD känns som en självklarhet när det gäller den! Ska se till att ordna den jag med! :D

Mina primära bloggar:
Fanatisk Film|Magnifik Musik|Bedårande Böcker
Offline Profil
InläggPostat: mån jul 25, 2011 03:52 Svara med citat
Den verkar vara endast Region A

InläggPostat: fre aug 12, 2011 01:21 Svara med citat
AnvändarvisningsbildSplatter-o-holicSplatter-o-holicBlev medlem: ons mar 24, 2004 21:49Inlägg: 2155

Offline Profil
InläggPostat: fre aug 12, 2011 03:09 Svara med citat
Rättelse ang Rosens Namn , enligt Planet Axel är den regionall. Sen så ska den släppas på blu-ray i Sverige i höst... :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Sida 1 av 1
16 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori